Wie kan mij iets vertellen over Minerva en Excelsior park?

Ik heb een viertal stopwatches gekocht van twee merken: Minerva en excelsior Park. Mij zeggen die merken niet bijzonder veel en er is ook weinig over te vinden. Is er een soort lijst met serienummers? Enne wat is zoiets waard?

Hier ff tussen zoeken kan helpen.
http://www.horlogeforum.nl/search?q=minerva%20stopwatch

http://www.horlogeforum.nl/search?q=excelsior%20park

Waar heb je ze gekocht? En wat heb je er zelf voor betaald?

Forumleden @dins1 en @kaleiwan hebben diverse Minerva stopwatches en kunnen je mogelijk meer vertellen. Het is dan wel handig als je een aantal foto’s zou plaatsen.

Ik heb ze gekocht bij een tweedehands goederenzaak. De dame dacht dat het oude pillendoosjes waren. Zodra ik de werking liet zien verschoot ze enigszins van kleur:joy: echter was de koop al beslecht. Volgens de juwelier zijn het echte en ook met edelstenen. Ze werken trouwens zeer goed en nauwkeurig.

Leuk, ben benieuwd naar de foto’‘s. Kun je ook foto’'s van de binnenkant maken zodat we het uurwerk zelf kunnen zien?

En leuke merken, ik heb er van beide een aantal.

Ik durf ze zelf niet open te maken. Dat laat ik morgen doen door de juwelier.

In vroegere tijden was Minerva begrip met eigen stopwatches en chronografen :heart_eyes::muscle: en voorral voor de militaire doeleinden :airplane: :airplane_departure::ship: en de sport :motorcycle::race_car:
Vroeger betaalde je hoofdprijs voor zo een mechanische stopwatch, maar nu zijn ze voor wat een gek voor geeft :upside_down: behalve de chronografen.
Ben benieuwd naar de foto’s en de type :nerd:
Groeten Iwan :motorcycle:

Daar ben ik zelf ook erg benieuwd naar. De zoektocht naar de historie vind ik fascinerend!

Hier is een folder van Minerva als een puzzeltje :nerd:
Groeten Iwan :motorcycle:

1 like

Tof!! Hier kan ik wel iets mee. Volgens mij staat er eentje tussen

Ben nog steeds benieuwd naar je foto’s :innocent:

Minerva is een erg leuk merk, dat tot plm. 2000 geheel zelfstandig is gebleven, en prachtige, scherpgelijnde manufactuur-uurwerkjes maakte. Heb zelf een jaren '50 stopwatch van ze, en een nog op te knappen chronograaf uit de jaren '40 pakweg.

Dit zijn de binnenkantjes

2 likes

De twee ondersten zijn de Minerva’s. De bovenste twee zijn de Excelsior Parks

Leuk! De eerste EP ken ik zo niet, de tweede is denk ik een rattrapante (twee grote wijzers) met start en slide stop?
De ene minerva is er een met het "gewone " stopwatch uurwerk en een slide stop. Hebben beide Minerva’s hetzelfde uurwerk? Er staat er nu namelijk maar een op de foto’s

De EP’s zouden hetzelfde moeten zijn. Het is hetzelfde type met opeenvolgende serienummers.
De tweede Minerva staat onderaan. Beiden hebben een ander uurwerk.

Ik zie het nu. Heb je een foto van de voorkant van de stopwatch op foto 5?

Ik ken een vergelijkbaar mechanisme alleen uit mijn EP’s nl:

Is het binnenwerk van de rechtse…

2 likes

Hij heeft twee wijzertjes

2 likes

Een rattrapante dus, mooi! Ook geleverd door de firma post, destijds de importeur van Minerva.
Mocht je hem ooit kwijt willen dan mag je aan mij denken, want deze variant heb ik nog niet :sunglasses:

1 like