Dit oude horloge is van mijn grootvader geweest.
Ik zou er graag meer over weten.
Er zijn ook diverse nummers in de binnenkant van de kast gekrast/geschreven.
Wat is de betekenis hiervan??
Alvast bedankt voor de moeite…
Haje
Dit oude horloge is van mijn grootvader geweest.
Ik zou er graag meer over weten.
Er zijn ook diverse nummers in de binnenkant van de kast gekrast/geschreven.
Wat is de betekenis hiervan??
Alvast bedankt voor de moeite…
Haje
Mooi zakhorloge, met twee gaten om op te winden met een sleuteltje en ook om gelijk te zetten.
Oudje, want er zit geen opwindkroon op. Ik ben geen kenner, maar er zitten robijnen in, meestal zitten de metalen assen in de koperen bruggen.
De krassen in de kast kunnen aantekeningen zijn van horlogemakers, die deze een service hebben gegeven.
Mooi zakhorloge, zuinig op zijn, meestal zijn de wijzerplaten stuk.
Het metalen deksel kan ook nog open, zodat we het uurwerk kunnen zien.
@vouwfietser. , kan je nog meer vertellen?
V&C… Vacheron et Constantin?
Zo ja, dan heb je zeker iets moois in handen.
Een van de oudste merken en één van de holy trinity (VC, AP en PP).
Gezien de kwaliteit van finissage van het uurwerk (frosted gilt), de plaat en pomme aiguilles (Breguet wijzers) zou het mij niet verbazen.
Het zier er niet heel slecht uit, maar het is een vrijwel ongesteend Lepine IV cilindergang werk. Niet direct iets hoogdravends
Ik dacht wel veel rubi’s te zien (scherm v telefoon, kan vertekenen), geblauwde schroeven en een hele mooie egale en fijne frosted gilt finish…
Er staat op het binnendeksel dat er maar 4 in zitten
Ik sluit daarmee overigens niet uit dat het een echte Vacheron & Constantin is, ik weet daarvoor te weinig van het merk; wellicht dat ze in die tijd ook wel minder hoogdravende horloges maakten.
niet gezien
Bernard is er iets over de ouderdom van het horloge te zeggen.?
Op 1 van de foto’s is volgens mij wel het merkteken van V&C te zien.
Ik ben dat op internet bij andere ook tegengekomen.
volgens de tekst op de binnendeksel zijn het er vier.
“Quatre trois en rubis”
Ja dat had ik gezien. Dat betekent dat alleen de balans in stenen gelagerd is. Alle andere tandwielen lopen in messing of bronzen lagers.
Uuwerk is een Lepine IV, maar die zijn vrij lang gemaakt. Volgens dit stukje over Lepine uurwerken zo grofweg tussen 1835 en 1900:
Hierbij de rest van de foto’s, ben erg nieuwsgierig wat de nummer betekenen die er in gekrast/geschreven zijn.
tevens details van de stempels die er in de kast staan.
De ingekraste tekens zijn krabbels van horlogemakers die er onderhoud aan gepleegd hebben. Soms kun je er een datum uit herleiden, soms ook helemaal niks.
18k betekent dat de kast van 18 karaat goud is gemaakt. Dat geldt zo te zien overigens niet voor het binnendeksel.
LD & Cie is waarschijnlijk de maker van de kast.
Op www.mikrolisk.de staat een enorme database aan merktekens, wellicht kun je er een terugvinden.
Foutje
Prachtig! Ik heb een soortgelijk horloge waar ik graag binnenkort wat foto’s van plaats op dit forum. Dit geeft mij in ieder geval al wat meer informatie. Dankuwel!
Avance - Retard betekent zoveel als sneller - trager in ‘t Frans, dat zal je weinig helpen met de bouwer vrees ik.