Wie kan mij meer vertellen oude swiss

Wie kan mij wat meer vertellen
Helaas is mijn opa uit de tijd maar heb wel een paar horloges geerft.

1 hier van wil ik graag meer over weeten aan gezien er geen plaat meer is ben ik benieuwd welk uurwerk en welk merk dit is geweest
En als dit nog te fixen valt

Owh en als er nog ander leuke info hier over is let me know :laughing:

Er staat volgens mij Helvetia op het uurwerk

1 like

:point_up_2: dat en kijk even onder de balans want daar kan je wellicht uurwerk type fabrikant uit herleiden.

1 like

Zo handig ben ik niet om dat er uit te hallen

1 like

Kan klopen maar in welk horloge is het uurwerk gebruikt

Het uurwerk is (een variant van) Peseux 320. Ik kan het serienummer op de binnenzijde achterdeksel niet goed lezen; als het begint met 56… is het horloge van 1966; als het begint met 58… van 1968.

1 like

Dankje

Hoeft niet, je kan met loep of met (telefoon)camera onder een hoek bij de balans gluren. Daar staat meestal iets gestansd.

Zoeken op de beeldmateriaal in combinatie met uurwerktype :+1:

Er staat de letter H in een achthoek, beeldmerk van Helvetia. En het nummer 174. Helvetia heeft na 1960 vooral uurwerken van derden gemonteerd. De Peseux 320 is een erg dun caliber. Waarschijnlijk is je horloge niet erg dik. Het ontbreken van een secondenwijzer wijst daar ook op.

Klopt er dun en de kast lijkt inderdaad begin jaren 70

Maar zou het nog leuk zijn om hem te herstellen

Dat denk ik ook, ja. Helvetica is een erg mooi merk met bijzondere, vaak militaire horloges en mooie chronografen. Je wijzerplaat is erg gehavend. Loopt het uurwerk nog ? Waarschijnlijk kan het in elk geval wel een onderhoudsbeurt gebruiken. Hier op het forum zijn vast wel deskundigen die die klus kunnen klaren (en daar hoor ik uitdrukkelijk, helaas, niet bij).

Kan me niet voorstellen dat de wijzers origineel zijn aan het horloge.

Dit soort horloges is lastig te reconstrueren. Je kan kijken of het toevallig in helvetia reclame materiaal van die tijd staat.

Ja loopt nog wel iets eigelihk bijna niwt de plaat was toen al custom en de wijzers denk ik okk

Dat ben ik zeer met je eens. Echter, deze wijzers komen niet vaak voor, maar helemaal ongebruikelijk zijn ze niet, bijv. image
Vaak in combinatie met Romeinse cijfers.

Zijn met name zakhorloge wijzers. In een late 60/70s case? Nah.

1 like

Hallo allemaal.

Ja dit horloge komt uit Helvetia en dateert zoals vermeld uit 1968.

Dit was de periode waarin Helvetia stopte met het gebruik van eigen uurwerken en aangepaste ebauches begon te gebruiken.

De wijzerplaat en wijzers zijn definitief vervangen.

Hier is mijn site voor meer informatie.

https://www.helvetiahistory.co.uk/

Bedankt. Carl.

1 like

Dankje wel carl
Supper dan weet ik eindelijm meer er over