Wie kan mij meer vertellen over deze BAUME & MERCIER

Dit horloge heb ik van mijn opa geerft. Het is van zijn vader geweest. Er zit een goudkleurige kast omheen, maar voor de foto heb ik die eraf gehaald. Het glas is heel erg dof geworden. Het is een mechanisch uurwerk. Als je het uurwerk beweegt begint hij soms te lopen, dat komt omdat er een tandwieltje los zit.
Kan iemand mij meer over dit uurwerk vertellen zoals type, leeftijd, waarde?
Weet iemand misschien een goed adres om het horloge weer werkend te krijgen of misschien te restaureren?

Wat is het caliber (uurwerknummer) van dit horloge? Staat meestal onder de balans. Als je geen nummer kunt vinden, maak dan een foto als de wijzerplaat er af is! Dan kan ik dit uurwerk misschien in m’n horlogebijbel terug vinden welk caliber het is. Maak ook eens een foto van de achterzijde van het uurwerk. Welk tandwieltje zit er los, misschien kan je dat op de foto aangeven? Ik vind B&M horloges interessante en mooie uurwerken om te maken. Dus als je interesse hebt, laat dan ff iets weten. Tussen 2 haakjes, mechanisch uurwerken hebben zowieso mijn voorkeur.

Hallo Joop,

Bedankt voor de interesse. Ik zal zo spoedig mogelijk meer foto’s maken van het uurwerk. Om nog meer schade aan het uurwerk te voorkomen laat ik de wijzerplaat waar hij thuis hoort. Ik weet namelijk niet hoe ik hem op de juiste manier moet demonteren zonder iets te beschadigen.

Hallo Flip,

De wijzerplaatzijde van het uurwerk is DE zijde om het uurwerk te herkennen en een caliber op te zoeken. Dus als je het durft, probeer toch de wijzerplaat eraf te halen.
De wijzerplaat is er heel gemakelijk eraf te halen. Eerst de wijzers, met een wijzerafnemer, eraf halen en dan de wijzerplaat zelf. Deze is alsvolgt bevestigt; Aan de zijkant van het uurwerk zitten 2 schroefjes met gewone draad. Deze schroefjes draai je met een tweetal slagen links om los. Dan kan je de wijzerplaat voorzichtig naar boven verwijderen. Blijft de wijzerplaat een beetje klemmen in het uurwerk met z’n pootjes, dan kan je (door voorzichtig iets zachts tussen wijzerplaat en uurwerk te steken b.v. een pennehoutje of een kunststof schroevendraaiertje) de wijzerplaat opwippen/losmaken van het uurwerk. Het klinkt moeilijker dan dat het in werkelijkheid is en als je geen geweld gebruikt dan beschadig je helemaal niets.
Ik weet niet of ik voor jou ver uit de buurt woon, maar ik woon in Swalmen (midden Limburg). Je mag altijd ff bellen om langs te komen.

Hallo Joop,

Afgelopen weekend heb ik even van de zon gebruik gemaakt en een paar foto’s gemaakt van het uurwerk. De wijzerplaat heb ik laten zitten omdat ik niet beschik over het juiste gereedschap.
De eerste foto is van de binnenkant van de deksel met een nummer.

Op deze foto zie je een nummer onder het grote tandwiel.

Op deze foto heb ik met een pijl aangegeven welk tandwiel teveel speling heeft.

Als ik het horloge onder een bepaalde hoek hou, begint hij ineens te lopen.
Als je mij een pb stuurt met je emailadres kan ik de foto’s ook mailen, dan heb je een iets groter formaat.
Ik hoop dat je iets met de informatie kan doen.
Bvd.

Hoi Flip,
ben niet Joop, maar zie wel dat dit een ETA 1080 uurwerkje is; de balansas (het “grote tandwiel” is de balans, of onrust) is aan je verhaal te horen gebroken, dat is te repareren door elke horlogemaker, onderdelen voor dit kaliber zijn makkelijk verkrijgbaar.

Groet,
Paul

Hoi Paul,

Bedankt voor je informatie. Zoals je ziet mist het uurwerk ook de kroon. Dit zal dan ook niet echt een probleem zijn.
Weet jij misschien hoe oud dit horloge zou kunnen zijn?

Hallo Flip,

Een degelijk horloge, maar leuk om te repareren! Zoals Paul al schreef is het een ETA 1080 uurwerk, waar nog genoeg onderdelen voor te verkrijgen zijn. Bij dit horloge van jou zal in iedergeval de balansas vervangen moeten worden en een nieuwe opwindas met kroon geplaatst moeten worden. Ik zou best graag dit horloge weer in orde willen maken voor jou. Als jij dat ook wilt, laat mij dan ff iets weten. Over de prijs worden wij het wel eens.

Wat betreft de leeftijd van het horloge: is altijd lastig te zeggen, maar volgens mijn naspeuringen in de Flume en andere kaliberboekjes is dit ETA 1080 uurwerk vanaf 1948 op de markt, dus het horloge zal uit de 50-er jaren zijn?

Mooi horloge trouwens, beslist de moeite waard om te laten repareren!

Groet,
Paul

Beste Joop en Paul,

Alvast bedankt voor jullie interesse en hulp. Ik wil het uurwerk zeker weer een keer nieuw leven in ‘blazen’. Op dit moment ben ik druk met andere dingen bezig. Zo gauw als ik tijd heb zal ik met Joop contact opnemen.
Oja, nog een vraagje: zijn er ook losse kasten te koop? Zoals je op de foto’s kan zien zit het uurwerk nu in een “gouden” kast en dat vind ik persoonlijk ziet zo mooi staan in combinatie met de kleur van de wijzerplaat. Maar misschien dat het voor die tijd normaal is. Zou de kast anders ook nog opgeknapt kunnen worden? Met nieuw glas, nu lijkt het wel of er plastic inzit.

Hallo Flip,

Het zoeken naar een nieuwe kast zal niet gemakkelijk zijn / worden. Dat wordt zoeken en nog eens zoeken. Maar wie weet vindt je er nog eens één op een rommelmarkt of beurs. Geef de moed niet op en plaats eens een foto van de voorzijde van de kast (met en zonder uurwerk) op het forum. Je weet immers nooit wat de forumleden nog hebben bewaard, nietwaar?

Ha Flip

Als je het horloge in repararie geeft bij Joop zet hij er vast een nieuw glas op en dan ziet het er direct een stuk beter uit.
De kast is vast ook nog wel te polijsten.
Als ik jou was liet ik het horloge in originele staat en zou er geen andere kast voor zoeken de waarde van het horloge zakt ook als je deze gaat veranderen.
soms is goud in de mode en soms weer staal in 2005 was het ineens rose goud.
De rozige wijzerplaat is ook een periode behoorlijk in de mode geweest vooral in Italie.
zou het lekker zo laten.

groet
Arie