Recent heb ik een Alpina zakhorloge op de kop getikt. Hij leek mij volledig origineel en was erg vies en dof. Na wat therapeutische speeltijd met zilverpolisch, CapeCod en een sate prikker, ziet hij er weer erg netjes uit.
Nu zou ik graag wat meer willen weten van dit zakhorloge. Wie kan mij hier wat meer over vertellen? Wanneer zijn deze modellen gemaakt en hoeveel, wie kochten dit soort horloges, hoort de ketting er origineel bij? Is het materiaal zilver? In beide deksels is het nummer 1799060 gegraveerd, er is een naam gegraveerd H.M. Fritsma. Hij tikt lekker en loopt 25 seconden per 24 uur vooruit en is 53mm groot. De ketting heeft ook een klein Kompas.
Alvast bedankt voor jullie reacties, hier de foto’s:
Vroeger was het wel gebruikelijk dat je een (zak) horloge kreeg met je naam erin. Had mijn opa ook. Dat gaat dan door naar kinderen/kleinkinderen. Maar heb verder geen enkele historie van dit zakhorloge.
Dat is een mooi zakhorloge, ik denk uit de jaren twintig.
Als ik me niet vergis was Alpina een zwitserse firma die in Duitsland zetelde, voor Alpina gebruikten ze de naam Union Horlogere.
De naam Alpina mocht na de oorlog niet meer gebruikt worden, toen werd de naam Dugena.
Het uurwerkje van jouw zakhorloge is kaliber Alpina 1722 en is van het bekende merk Moeris.
Mooi horloge hoor!
Mijn raad: ga eens bij Alpina zelf vragen naar het serienummer, meestal, als ze een goed archief bijhouden weten ze je dan wel een jaartal te vertellen…
Het kalibertje is een andere vraag, dat werd vaak niet bijgehouden…
een mooie aanwinst hoor!!! ben persoonlijk verzot op dit soort wijzers en wijzerplaten (radium style heet dat in het Engels).
De kast is denk ik gemaakt van Nikkel of een nadere zilverkleurige onedele legering. Zilver heeft een andere kleur, en de kast zou dan keurmerkjes hebben aan de binnenzijde, welke het gehalte en dergelijke aangeven.
De ketting is een erg leuke ketting, zeker met zo’n kompassen eraan. De is ook een onedele ketting, het merken op de foto is gene zilverkeurmerk. Ik denk dat de ketting en het horloge wel bij elkaar horen, omdat het materiaal en de periode overeen komen. Maargoed, vroeger koos je de ketting en het horloge los uit, het is niet zoals bij een Rolex Submariner zo dat er maar een type band is wat bij een horloge hoort. Heel soms is het duidelijk dat ze bij elkaar horen, bijvoorbeeld overeenkomende initialen op band en kast identieke materialen etc, maar daarbij is hier geen sprake.
Het uurwerkje is een prima 15 steens uurwerk met Zwitserse rechtlijnige ankergang.
Inscripties zijn normaal en deze zie je vaker. Bij mooie gravures zijn deze meestal gezet door een juwelier, maar ik zie ook vaak genoeg met de hand gezette gravures. Ik den dat het simpelweg als markering was in geval van diefstal.
Bedankt @koen , dit is bijzonder hulpvol in mijn zoektocht. Samen met de overige informatie heb ik een goed beeld gekregen van dit wellicht bescheiden maar prachtige zakhorloge. Hij mag zich lekker nestelen onder in de Watchwinder vlak bij zijn moderne Alpina broertjes.