Ik heb dit horloge van een vriend gekregen. Wat hij vertelde dat hij dit 70 jaar geleden in Zurich cadeau heeft gekregen en dat de maker Kern heette. Meer wist hij niet te vertellen.
Daar zit een kern van waarheid in ![]()
Verder kan ik je niet vooruit helpen, wel een mooi horloge
Je had vast al gezien dat de lug rechtsonder enorm verbogen is…? Verder zou-ie echt even open moeten voor identificatie van het uurwerk. Dat zal een van de grote ebauche-fabrikanten zijn uit die tijd, toen waren er nog vele.
De lug, nee niet opgemerkt. Ik maak morgen een foto van de binnenkant. Dank alvast voor jouw reactie
Ik denk 60. Nog steeds lang geleden.
Ik heb foto’s gemaakt van het uurwerk.
De lug is indetdaad verbogen: afblijven of…?
Afblijven. Als gevolg van bijbuigen heb je grote kans dat de lug uitbreekt.
Onder de balans zie je een getal staan, dat hoort bij het kaliber.
Goh, jullie zien ook alles! Dank
Vlgs mij staat er 1700/01
Ik zou ook iets willen weten van het merk Kern en of dit een massa product is. De gever vertelde mij dat het redelijk uniek is maar of dat zo is betwijfel ik nu toch wel. Het horloge loopt overigens nog als een zonnetje.
Horlogemerkenregister Mikrolisk vermeldt geen Zwitsers merk “Kern” uit de jaren 1960-1970.
Het Zwitserse Markenregister: idem.
Er zijn wél horloges met de vermelding “KERN - since 1974” te vinden, maar jouw exemplaar lijkt mij vroeger.
Zoals @MartijnV zegt is het uurwerk een AS (A.Schild) uit de 1700-serie; dit is de versie met datum en beweegbare stud van de balans-spiraal; mogelijk dus een type 1701 met een wat recentere productiedatum (late jaren '60?)
De gulle gever vertelde mij dat hij dat horloge 60/ 70 jaar geleden van zijn tante heeft gekregen. Ze heeft het horloge bij een juwelier in Zurich, genaamd Kern, laten assembleren. De naam Kern zou dus slaan op de juwelier dhr. Kern.
Maar dat is zijn verhaal.
Dat komt vaker voor, dat juweliers horloges uitbrachten onder hun eigen (merk)naam.
Dank iedereen voor de reacties. Ik heb geen idee van de waarde maar ben blij met het horloge ondanks enkele mankementen.
Nauwelijks financiële waarde.