Wie kan mij meer vertellen over dit Omega model?

Beste horlogeliefhebbers,

Als ‘slapend’ lid ben ik vooral van het lezen op dit forum en iets minder van het schrijven. Nu vond ik het wel weer eens tijd. :slight_smile:

Afgelopen week een oude (letterlijk en figuurlijk) vriend bezocht. Een man van dik in de 70 die nog veel spullen van vroeger heeft. Een tijd terug vroeg hij naar mijn horloges en vertelde dat hij ooit een Omega had gehad. Het was even zoeken in de laden maar uiteindelijk gevonden in een oude envelop.

Nieuw gekocht zo rond 1965-1970. Omdat het horloge niet meer goed liep was hij naar de juwelier gegaan voor een offerte om te repareren. Hij vond het gevraagde bedrag teveel voor zo’n oud horloge. Daarom maar een nieuwe Rodania gekocht met levenslang gratis batterijen. :smiley:

Het horloge is aangeschaft rond 1965-1970 en heeft een diameter van 34 mm:

• Wie kan mij vertellen welk model dit is?
  • Heeft iemand tips om dit horloge op een betaalbare manier weer schoon en draaiende te krijgen?
  • Ik ben ook wel benieuwd naar de financiële waarde, al wordt hij niet verkocht want ik wil 'm graag weer draagbaar laten maken voor hem.

Nu de foto’s:

Hartelijk bedankt voor jullie reactie!
naibaf

4 likes

Basic Omega modelletje uit de sixties inderdaad, wat niet zegt dat het een slecht horloge is, integendeel.
Zal een cal 613 (non-chronometer, datum, handwind) in zitten denk ik. Goed spul.
Mooie perlon-slijtplek op de achterkant, maar dat vind ik persoonlijk juist nog wel tof op een horloge uit die tijd.

Hij is wel eens voor een beurtje weggeweest vermoed ik, want die kroon zat er origineel niet op.

Waarde na een servicebeurt zal zo rond de 400-450 euro liggen schat ik zo in. Maar bind me daar niet op vast.

6 likes

Als je hem open maakt dan weer je alles :slight_smile:

1 like

Verwacht ik ook. Goede calibers en leuk horloge van te maken.

Waarschijnlijk met snel datum verzet. Dat is te controleren door tussen 3 en 20 uur de kroon uit te trekken. Dan zou hij moeten verspringen.

Let op! Niet tussen 20 en 3 uur dus. Dan beschadig je het mechanisme. En voorzichtig, want we weten niet zeker of deze dit heeft. Zorg inderdaad voor een goede beurt en bij voorkeur orginele kroon terug.

Ik ken in ieder geval 2 goede horlogemakers. Nico Rijsman in Culemborg en Jan Ubels in Bredevoort. Jan heeft mijn 613 perfect gerstaureerd. Je kunt eventueel bellen en horloge opsturen gezien de afstand.

2 likes

Allen bedankt voor jullie reactie! Ik zal eens wat partijen benaderen voor een reperatie.

1 like

Jij zoeft hier even langs alle topics.

4 likes

Onzin. Die slijtplek op de achterkant is gewoon van een perlon band en zegt niets over de staat van het uurwerk aan de binnenkant.

Ik heb nergens gezegd dat je maar een paar tientjes kwijt bent. Een beurt is al ruim meer dan 100 euro.

4 likes

Kunnen we die zoeff niet even een timeout geven. Die is momenteel bezig alle topics te uppen.

3 likes

hij zoeft door alle topics heen :smile:

1 like

Venijnig spul is dat perlon eigenlijk want je krijgt het ook niet zomaar eruit geschuurd zonder het halve deksel weg te slijpen.

1 like

Nee klopt. Maar je moet het wel grondig dragen voordat je zulke plekken krijgt.

Die van TS is echt niet over één nacht ijs gegaan met zijn perlon band.

2 likes

Doe dat nou niet Ruud,gaat echt een hoop kennis en kunde aan verloren hoor.

3 likes

Ten minste 40 jaar dagelijks gedragen. :smiley:

1 like