Ik heb een (zilveren/verzilverde) zakhorloge gekocht, en wil eigenlijk weten of deze wat waard is. Het is ‘volgens de verkoper’ een model wat soldaten in hun broek hadden tijdens de 2e wereldoorlog, en geproduceerd tussen 1900 en 1920.
Ik heb gegoogled en gezocht of ik iets soort gelijks kan vinden. Nu ben ik op dit forum terecht gekomen, hopelijk kunnen jullie me helpen.
Nu staan er meerde dingen in de kap gegraveerd, welke info is nuttig om jaar en waarde te bepalen?
In iedergeval staat er cilindre 6 rubis…
Hoor graag weer of ik foto’s moet maken of het gegraveerde door te geven.
Het kon in hun broek zijn, WWII is 40-45, deze is ouder, dus kon in hun broek zijn… zoals in onze. Maar de soldaten hadden al armband horloge tijdens WWII.
Jij moet oppassen : veel horloge hebben, volgens hun verkoper, heel vele bijzondere dingen geleefd. En oorlog komt nogal vaak. De waardheid is dat deze heel gewoon is. Als ik op de flomarkt ga ben ik zeker een paar ervan te kunnen vinden.
Er zijn met zilver en ook met “vermeil”, heel dun goud opervlak op zilver, voor de buiten kant van de kast tussen de voor en achter deksel (zie foto). Maar de waarde blijft altijd nogal laag. Er zijn ook verschillende maten : van een tot twee duimen breed ongeveer.
Deze schijnt ok te zijn. Het moet tikken in alle verschillende positie om zeker te zijn dat beide kanten van de balans as ok zijn.
En wat de broek betreft, zeker niet. Zo een horloge in de broek te hebben is te gevaarlijk : de glas kan breken. Dus in een hemd zak of in een “gousset” van een jak, ok, maar niet in een gewone broek zak.
Alles proberen te ontcijferen,
Nogmaals:
1.cylindre 6 rubis. In het tweede kapje.
2. Armada ( in buitenkapje en uurwerk)
3. Een 5 of 3, volgens mij 5. Dus dan 52791( in buitenkapje en kap uurwerk)
Kleiner gegraveerd in buitenkapje;
4. 43403R
5.28531S (of de S is een 5, lijkt meer een S)
6. Een onbekend teken, lijkt op een ruitje <>. Dus,
<> 129W
7. D1a94, maar is erg onduidelijk, kan ook D1a04 of D1q04. Graveerder is ergens iets uitgeschoten lijkt het… Erg moeilijk…
In het uurwerk
8. Armida dus.
9. Axance, en retard. (volgensmij voor het stellen van de horloge).
Hopelijk hebben jullie hier iets aan, en dit is alle info tot nu toe, tenzij ik een goed vergrootglas kan vinden.
Brunod heeft al veel kunnen vertellen. Een zakhorloge met cylinder uurwerk van onedel metaal komt ontzettend veel voor en is niet bijzonder of waardevol. Uit Mikrolisk kom ik te weten dat Armada rond 1900 is opgericht in La Chaux-de-fonds, Zwitserland. Dat komt mooi overheen met het uurwerk dat ook zo rond 1900 te dateren is. Een FHF cylinder uurwerk met 6 stenen, 18 lijns (ongeveer 40.6 mm diameter). Het kan best zijn dat het uurwerk tientallen jaren achtereen is gebruikt, want men deed toen nog niet zo aan vernieuwing en elk jaar een nieuw model. Eerste kwart van de vorige eeuw zit je goed.
+1, en er waren geen standaard voor deze service nummers. Een nummer was, ten beste, een lijn in een boekje van de horlogemaker om later te weten wat hij op dit horloge had gemaakt. Later was het soms het gedeelte die werd vervangen… Maar met cylinder was er nog geen standaard gedeelte.