Wie kan mij vertellen wat ""staking tools "" zijn...?

Hallo Watchlovers !
Maar vooral iemand die oud horlogermakersgereedschap verzameld .
Op bijgaande foto’s staat een heel mooi , walnoten houten kistje met ““staking tools “” .
Ik heb het gekocht via Ebay , in Engeland , maar ik heb geen idee wat de functie is en wat de Nederlandse benaming is .
En of het heden ten dage nog wordt gebruikt .
Omdat ik , zoals de meesten van jullie , ook besmet ben geraakt met een virus , het “” Horlogekopenvirus “” , ben ik reeds geruime tijd een aandachtig toeschouwer van de activiteiten op dit Forum .
( Wanneer ik er goed over nadenk , ben ik al 50 jaar besmet . In de jaren 1955 - 1960 , zat ik op de wilde vaart . Overal waar je kwam , was van alles te koop , of te ruil , voor cigaretten .Ik heb menig fraai uurwerk aan m’n pols gehad , met hele mooie metalen rekbanden , voor 1 of 2 sloffen Chesterfield . Toen , voor ons , taxfree , Fl.2,40 per slof . Ze waren echter ook weer heel snel weg , die mooie klokken . Transpiratievocht en zeelucht deden ze meestal snel de das om ! )
Maar goed , op dit Forum , komen de prachtigste uurwerken voorbij .
Ik heb wel een aantal mooie , goede en betrouwbare , ook een paar gouden uurwerken in m’n bezit , maar bij de meesten blijft het voor mij toch bij bewonderend kijken .
( Zoals een Forumlid steeds schrijft : “” Van het geld dat we niet hebben , kopen we zaken die we niet nodig hebben .”” )
het U-Boot Horloge aan m’n pols gehad .
Gaaf !!!
Mijn ega hield mij tegen…
Toen heb ik nog gekeken naar een Zlatoust , ook zo’n Gigant , maar , de huur komt er weer aan…
Maar dat zullen de meesten ook wel kennen…
Nu , mijn ""staking tools “” .
Zulk gereedschap is leuk , erg leuk , om er bij te verzamelen en is ( meestal ) niet zo kostbaar geprijsd .
Maar ik wil toch wel graag weten wat het is…
Hartelijke groet , allen ,
Peter Peters

http://i33.photobucket.com/albums/d66/Peter1940/stakingtools3.jpg

Staking tools zijn allerlei soorten ponsen en aambeeldjes
Worden vaak gebruikt om balansasjes o.i.d. te vervangen. (om iets vast te klinken dus)
En die worden nog steeds gebruikt!

Kan heel nauwkeurig gereedschap zijn.

Voorbeeldje:

lijkt mij een aambeeldje + een set stansen voor een steengatenpers o.i.d.

Wat heb je er voor betaald op e bey als ik vragen mag

Is een oud systeem van ponsendoos.
Met de ponsen kunnen verschillende bewerkingen gedaan worden met als ondersteuning het aanbeeld met verschillende gecalibreerde gaten.
Bij de modernere versies is de pons in een houder geplaatst zodat men centrisch kan werken, dus pons staat loddrecht op het gat van het aanbeeld.
Heb nu direct geen foto voor handen.