Wie kan mij wat vertellen over dit Pontiac horloge

Rhodium verguld messing neem ik aan.

2 likes

For the record, dat sterren systeem zegt helemaal niets, er zit geen enkele samenhang in welk systeem je er ook bij zou hanteren. Ik heb dit ook nog nagevraagd bij een oud-medewerker van Kinsbergen die mij kon vertellen dat de sterren gewoon onderdeel waren van het bedrijfslogo, dat gedurende zijn periode daar meerdere keren is aangepast.

5 likes

Exact!
Ik denk dat het @jazzbassman was, die hier enkele jaren terug ook een mooi stuk over de Pontiac historie (incl de sterren systematiek) heeft geschreven,

Edit; mede naar aanleiding van jazzbassman’s schrijven, was er de nodige discussie over het sterrensysteem, met bovenstaande conclusie als resultaat

Oh, ik had dat regelmatig gelezen, dus ik nam aan dat het waar was.

1 like

OK, grappig… In het essay dat Eric Damstra over Pontiac heeft geschreven (hier op het forum te vinden) staat dat het sterrensysteem in de jaren '40 is geïntroduceerd en dat de hoeveelheid sterren staat voor de kwaliteit van het horloge. Ik dacht ook dat dat gewoon klopt. :slightly_smiling_face:

Ik ga er twee uit elkaar halen: een met 1 ster en een met 3 sterren. Dan weten we het.

4 likes

Ik heb samen met @Vintage1982 ooit een handvol classificatie systemen (kwaliteit uurwerken, kastmaterialen, productieperiode etc.) bedacht om vervolgens op basis van alle bekende modellen te zien of er een systeem was waar alles in zou passen en dat is er gewoon niet.

4 likes

Natuurlijk geloof ik je, maar dat essay zag er in mijn ogen professioneel uit en in die context klonk ook de sterrenuitleg heel logisch. Zo zie je maar weer dat niet alles is wat het lijkt. :slightly_smiling_face:

Ik heb kort geleden een 3 sterren verkocht en daar zat een ETA 2390 in. Ik zal toch eens kijken of ik ergens nog een oud exemplaar heb liggen met minder sterren. :wink:

Ik heb een 3 sterren automaat. Duidelijk swiss made.
Weet niet wat voor type uurwerk.

1 like

Ik heb zelf een Pontiac Mono-Rattrapante met Valjoux 84, waarschijnlijk het meest complexe uurwerk dat Pontiac ooit heeft gebruikt, dus dan verwacht je inderdaad: twee sterren ?!

Ik sluit niet uit dat er wel degelijk een systeem is geweest, maar deze is dan echt heel vreemd, of gewoon niet consequent toegepast.

2 likes

Ik ben blij met jouw informatie, want ik verkoop niet graag flauwekulpraatjes. En ik heb op grond van dat essay best aan wat mensen de sterrenuitleg gegeven. Dat doe ik dus vanaf nu niet meer. :+1::wink:

Volgens het nummer systeem van ca 1963 to ca 1983 betekent het ref. nr. 11120 dat het een dameshorloge is.
Als het horloge uit die tijd is zal er AS1977 oid in zitten.

Na de overname door Vroemen-Thissen ca. 1983 is alles veranderd.

1 like

Ben benieuwd naar materiaal band en kast, zou wellicht zilver of witgoud kunnen zijn ?
Weet niet of Pontiac edelmetaal gebruikte. Bij witgoud en zilver is het voor damesmodel een koopje.

1 like

Zoals bij horloges met gouden kast wordt er dan geen gebruik gemaakt van een (roestvrij)stalen deksel. Ik zie in dit deksel op het eerste oog geen zilvermerk, dus ik denk dat er geen sprake is van een edelmetalen kast. Wel een leuk dameshorloge. Zal.moederdevrouw blij mee zijn.

Ik heb eerder een gouden Pontiac dameshorloge gezien die alleen aan de binnenkant gestempeld was, dus het kan wel. In dit geval zou het best wit-goud kunnen zijn, zilver verwacht ik niet omdat je dan allang een donkere aanslag zou moeten zien. Maar het zou net zo goed staal of zelfs verchroomd kunnen zijn. Even open wippen dus.

2 likes

is de wiki dan ook niet te vertrouwen ? https://nl.wikipedia.org/wiki/Pontiac_(horloge)

Nou ja, als jij nu besluit dat Willem van Oranje de oprichter was van het merk Pontiac en Neil Armstrong een Pontiac om zijn pols droeg op de maan, dan is er niks dat je er van gaat weerhouden dat op Wikipedia te zetten…

Misschien dat ik mijn commentaar op het sterren stukje op Wikipedia binnenkort ga verwerken.

3 likes

Wis dan meteen die flauwekul die in het gedeelte “kenmerken” staat over de streepjes end de positie van de kroon.

1 like

Ik ben heel benieuwd, ook naar de onderbouwde argumentatie achter jouw hier geuite mening.:wink:

Pontiac heeft ook gouden horloge’s want heb er al 2x eentje gehad/gekocht en verkocht :wink: Ik heb deze dus ook gekocht in de hoop dat het edelmetaal zou zijn. De gouden pontiac horloge’s die van goud waren hadden ook drie sterren.

1 like

Zo te zien is dit een ETA uurwerk. onder de rand van het balanswiel kan je zien welk kaliber het is.
Maar die foto is niet ge-upload.

1 like