Mikrolisk geeft deze info:
Een foto van het uurwerk zou fijn zijn. Wellicht dat we dan nog iets over de datering kunnen zeggen. Ik verwacht een kwaliteitsuurwerk gezien 14K en de diamanten.
Mikrolisk geeft deze info:
Een foto van het uurwerk zou fijn zijn. Wellicht dat we dan nog iets over de datering kunnen zeggen. Ik verwacht een kwaliteitsuurwerk gezien 14K en de diamanten.
Zal morgen even foto van het uurwerk maken…
Ik ben even snel naar een klokkenmaker geweest. Deze had heb geopend maar ook weer dicht gedaan. Ik heb geen foto helaas geen mobiel mee. Zelf krijg ik het niet open en wil ook niet forceren, maar het zag er netjes uit het het horloge deed het goed zei hij en het uurwerk had een cilindergang en verwachte dat het klokje voor 1900 moet zijn gemaakt.
Binnenkort maar weer even heen voor een foto.
Zelf met een aardappel schilmesje in de inkeping zetten en kieren, dan springt het achterdeksel open.
Ook geprobeerd maar denk dat de inkeping bij het scharnierpunt zit,ik zal vanavond nog een poging wagen maar wil het goud niet beschadigden .
Hoi Frits,
Inkeping zit niet bij het scharnier, maar boven uit het midden.
Het is gelukt. Ben benieuwd wat er bekend is over dit horloge. Geen idee wat voor stenen geplaatst zijn aan de achterkant en of dit horloge waarde heeft.
Als ik zo zie, is het een standaard uurwerk, paar lagersteentjes, geen speciale afwerking of mooie afregeling.
Qua waarde niet meer als de goudprijs denk ik. Diamanten? Kan je checken of die echt zijn.
Maar wees er trots op. Het is een familie stuk van Oma denk ik. Jaren 30 gok ik.
Zelf denk ik dat het wat ouder is ook omdat het in 1906 gerestaureerd is en begreep van de klokkenmaker dat hij het ook voor en rond de eeuwwisseling dacht maar ben een leek op horloge gebied. Er zitten geen robijn in de cilinder zijn hij dat kwam later. Maar de naam La Baronne is het misschien speciaal gemaakt voor iemand. Of is het een type horloge uit deze tijd?
Over het uurwerk: dit caliber is al eerder op Horlogeforum getoond. Het is toen geïdentificeerd als een FHF. Topic zakhorloge
Interessant nu nog kijken of we meer te weten komen waar het vandaan komt en of het eventueel waarde heeft.
Ik zeg die 1930, omdat begin jaren 1900 de kroon alleen was voor opwinden. De tijd verzetten met de kroon uittrekken kwam pas tegen jaren 20.
Op dit horloge zie je een knopje naast de kroon. Die moest je met je nagel indrukken om de tijd te verzetten. Dat knopje heb jij niet.
Dus weet ik wel zeker dat het horloge een stukje jonger is dan je horlogemaker denkt.
Duidelijk zo zie je maar sommige weten er net iets meer van. Maar zal hij speciaal gemaakt zijn voor iemand met de naam La baronne omdat er ook graveer werk en stenen die geplaatst zijn.
Nee hoor, dat kwam eigenlijk nooit voor. Zal eerder de naam van een juwelier geweest zijn. Uurwerk is vrijwel ongesteende cylindergang en dus ook niets bijzonders, zal echt geen one-off zijn geweest. Maar zeker weten zullen we het wellicht nooit.
Verplaatst naar Categorie voor deze topics
Krijg het idee dat het je met name om de waarde gaat.
Dat zal de goudwaarde zijn eventueel vermeerderd met de waarde van de stenen. ( maar dat laatste verwacht ik niet…)
Gaat niet specifiek om de waarde, maar omdat ik zelf niets weet van horloges en ik er weinig kon over vinden maakt het mij nieuwschierig. Zeker omdat het een erfstuk is.
Gouden zakhorloge is in de regel goudprijs.
Dit is een dames model. Dus geen meerwaarde.
Paar 100 iedergeval wel.