er staat een naam in gegrafeert en een code: 35226. Verder nog een soort kroontje met een maantje. En het cijfer 2.
En er staat nog argent 0800 in. Kan iemand mij meer info over dit horloge geven?
Alvast bedankt!
En dan bedoel ik vooral de betekenis van die symbooltjes en codes. En misschien dat iemand weet hoe oud dit horloge is? helaas heb ik niemand in de familie die hier iets vanaf weet…
Argent is frans voor zilver. de code 0800 is waarschijnlijk het gehalte zilver. zal wel zo rond de 80 % zijn hoewel het zilver voor dat gehalte behoorlijk "blauw"is… ik werk zelf veel met zilver 835 ( 83.5% ) en dat is beduidend geler van tint…
't kroontje en het maantje zouden de meestertekens van de Edelsmid kunnen zijn… en de code 35226?.. mogelijk het Kaliber nummer?
Bedankt voor de info! Dat “blauwe” kan misschien ook aan de foto liggen? En het horloge is nogal vies, het heeft volgens mij jaren in de kast gelegen. Heeft u nog enig idee hoe oud dit horloge is?
Avance en Retard staat er. Daarmee kun je de snelheid een beetje regelen (een paar minuten per dag). Als het horloge achter loopt dan duw je de naald voorzichtig naar Avance zoals hier gebeurd is. Moet het horloge langzamer lopen dan duw je de naald een beetje richting Retard.
Er staat bij dit uurwerk een logo in gestempeld en vaak is dat niet eens het geval. Hiermee kun je wat meer te weten komen over het merk etc. Het uurwerk is van het cilinder-type. Volgend de “kenners” een wat mindere kwaliteit dan een ankergang uurwerk, maar ik heb zakhorloges met cilindergang uurwerk die uiterst nauwkeurig lopen, maar gezegd moet worden dat dat helaas niet voor alle cilindergang werkjes geldt.
Arie wordt vrolijk van deze aanblik… ik zie zo al 3 Stenen zitten… dus is het volgens mij wel een kwaliteits kaliber… zoiets mag al geen “uurwerkje” meer heten…
onder dat wijzertje staat waarschijnlijk “Avance”- sneller en “Retard”- Langzamer… dit is de snelheidsregeling voor de balans… dit is om het uurwerk af te stellen…
verder staat er onderin nog ergens een nummertje… dat zou het Kalibernummer dan moeten zijn.
de ingekraste codes, zijn vaak reparatiemarkeringen van horlogemakers die’t horloge onder handen genomen hebben… ik heb in de binnenkant van het deksel van mijn Seiko ook zulke markeringen staan…
verder staat er een logo op het Kaliber… dat zou meer licht op de zaak kunnen werpen als iemand het herkent…
verder valt het mij op dat de Uurwerkmaker die het Kaliber heeft gemaakt echt zijn best heeft gedaan. de bruggen zijn prachtig!, mooi vlak, scherp gefacetteerd… daar is echt aandacht aan besteed…
leuk om dit te lezen! Ben er best wel blij mee dat ik dit geerft heb van mijn opa! Maar dat logo is moeilijk, kreeg van iemand anders al een site om het logo te ontcijferen, maar snap er niks van…
Dat is een leuke klok.(tu)
Naast de kroon zie ik een knopje zitten die je ingedrukt moet houden om de wijzers te kunnen verdraaien, dat betekend dat het bouwjaar ongeveer 1900-1915 is.
Het merkje van de halve maan en kroon is een Duits zilvermerk die vanaf 1888 werd gebruikt, 0800 is inderdaad het zilvergehalte.
Het uurwerk is waarschijnlijk van het Zwitserse merk FHF die deze uurwerkjes met cilinder en met ankerwerk leverde. http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&g0&2uswk&FHF_19H6_5.
Het is dus een Duits horloge met zwitsers uurwerk.
Het Fhf kaliber van Ranftt is een ankergang, de goedkopere cilindergang is waarschijnlijk het zelfde kaliber nummer. In de kaliberboeken is op de afbeeldingen vaak helemaal geen balanswiel afgebeeld.
PS. een cilindergang heeft een balanswiel die glad is aan de buitenkant zonder balansschroefjes,
Vlak nadat ik het had gepost zag ik ook dat ik waarschijnlijk in het verkeerde gedeelte zat… Maar dan moet ik overnieuw beginnen? Ik kan dit niet gewoon verplaatsen?
Vlak nadat ik het had gepost zag ik ook dat ik
waarschijnlijk in het verkeerde gedeelte zat…
Maar dan moet ik overnieuw beginnen? Ik kan dit
niet gewoon verplaatsen?
Ik zou gewoon een nieuwe post zetten. Sommigen (zoals ondergetekende) komen niet/amper op een ander gedeelte van het forum. En die hebben misschien net een doorslaggevende tip. Maar denk dat de meeste kennis op dat gebied op het vintage gedeelte zit.