Wie kan verchromen?

Beste leden,

Voor een tot leven gewekt project, zoek ik iemand die als amateur een onderdeel wil verchromen.

Het gaat om een rotor van een automaat…

Weet iemand een naam. Bij haveman wil ik dit niet doen, hoewel ik daar een goede ervaring had.

Serge

1 like

Verchromen is een lastig proces en je hebt er voor zover ik weet heel erg giftige zooi voor nodig; zijn niet zo veel hobbyisten die daar aan beginnen. Vernikkelen is eenvoudiger en kan gewoon met een hobbysetje. Heeft een wat warmere gloed dan chroom en glanst al snel wat minder door de dikkere oxidelaag.

1 like

Hier moet je geen amateur voor nemen. Voor verchromen moet je werken met chroomzouten en die zijn giftig en kankerverwekkend

3 likes

DAnk je… dan kan er meteen een slotje op!

1 like

Kan eenvoudiger zijn,en een wat warmere gloed, maar wat als: je allergisch bent en dan onder de uitslag komt te zitten. :hot_face:

1 like

Dat is een minpuntje inderdaad, maar het huidcontact met de kast is over het algemeen beperkt omdat het achterdeksel van rvs is.

:thinking:

2 likes

Dat had ik ook even gemist :sweat_smile:
Overigens denk ik dat vernikkelen dan beter is, volgens mij zijn uurwerkdelen over het algemeen juist vernikkeld, en niet verchroomd

1 like

Vernikkelen is het eenvoudigst, maar heeft als nadeel dat het snel dof wordt. Verchromen is een 3-staps proces: eerst secuur reinigen, dan vernikkelen, dan verchromen.

1 like

In carSOS of wheelerdealers zag ik dat ze met verchroomden met een spuitbus. Niet van echt te onderscheiden

In wheelerdealers zag ik ze ook van een wrak een prachtige bak maken in 1 dag en voor het 3dubbele verkopen :laughing:

Zonder gein, verchromen uit een bus = chroomlak = niet doen.

2 likes

Wie kan er voor mij dan vernikkelen? Iemand een idee?

Je kunt het ook zelf. Hier gewoon een doe-het-zelf kitje kopen en aan de slag:

https://www.hobbyklok.nl/nl/alle-categorien/knutselen-en-ontwerpen/galvaniseren

Ik heb zelf daar ooit ook zo’n kitje gekocht, maar ik gebruikt het niet vaak, dus erg veel ervaring heb ik er niet mee.

1 like

Voor vernikkelen heb je trouwens behalve de basis-set ook de aanvullende set nodig :sunglasses:

1 like

en een vervolg set en een eind set? :wink:

2 likes

Die zie ik er niet bij staan :sunglasses:

2 likes

Waar gaat het eigenlijk precies om? Waarom wil je een automaatrotor opnieuw verchroomd of vernikkeld hebben? Zit die achter een zichtdeksel?

Hoi WB,

het gaat om de automaatrotor die niet zichtbaar is… eigenlijk geef ik al antwoord op mijn vraag…

haha dank voor je reacties en wat mij betreft mag er een slotje op.

Mvg
Serge

1 like

Ik snap het wel hoor, als ik een oud uurwerkje service heb ik ook graag dat die als nieuw uit de schoonmaakmachine komt :innocent: :blush: Maar dat is vaak helaas niet het geval.

Maar als het verder toch niet zichtbaar is heb ik daar vrede mee zolang alles technisch maar in orde is.

2 likes