Ik heb in mijn time capsule twee bijna dezelfde horloges gevonden die mijn vader en ik in de 70er jaren hebben gedragen. Is er hier iemand die me aan wat meer gegevens kan helpen?
Het is een Aquastar Regate zeilhorloge, het zal van vóór 1970 zijn. Als ik daarop Google kom ik wel een paar plaatjes tegen maar ik heb twee verschillende: Die van mijn vader (de linkse op foto http://www.rurup.nl/images/aquastar1.jpg) is iets dikker en twee millimeter groter dan mijn Aquastar (rechts op de foto).
Op de wijzerplaat staat van boven naar beneden:
op de grote boven het middelpunt het Aquastar ster logo en er onder ‘Aquastar’ en ‘Geneve’
op de kleine boven het middelpunt ‘Regate’ en er onder ‘Aquastar’ en ‘Geneve’
De wijzers van de kleine variant zijn iets dunner. Ook de achterkant verschilt wat: de grote heeft een soort kartelrand en de kleinere is glad. Alle inscripties en het typenummer (4000N) zijn wel identiek (zie foto http://www.rurup.nl/images/aquastar2.jpg). Ik kan me niet herinneren dat er ooit onderhoud aan de horloges is gepleegd. Ik heb het horloge voor mijn communie gekregen en het tijdens de middelbare schooltijd en studie gedragen. Mijn vader droeg het horloge in die tijd ook altijd. Later heeft hij een Breitling Navitimer gekocht die ik sinds zijn overlijden draag.
Bij het na 25 jaar weer oppakken begonnen beide horloges direct te lopen en bij het indrukken van het onderste knopje:
verschenen bij de grote de 3,5 van de 5 rode ‘balletjes’ en sprong de secondewijzer naar 0
verschenen bij de kleine 5 van de 5 rode ‘balletjes’ maar sprong de secondewijzer naar 9
Bij het verstrijken van de tijd verdwijnen de balletjes weer, zoals het hoort. Ik zal het niet nog een keer doen, wellicht is de olie opgedroogd of zo.
Mijn vraag is of het mogelijk is (en de moeite is) om de horloges (of één van de twee) te restaureren. Ik ben ook wel benieuwd wat (naast de nostalgische waarde) de materiële waarde van de horloges is.
Ik hoop dat jullie me met een advies kunnen helpen. Alvast bedankt!
Deze Auastars zijn tegenwoordig best wel gewild, maar een exacte prijs zou ik er niet aan kunnen hangen.
De nostalgische waarde zou voor mij onbetaalbaar zijn en ik zou ze dan ook zeker laten restaureren/servicen.
Zelf zou ik ze naar Richard Askham sturen in UK, levert erg goed en betaalbaar werk.
Hier op het forum heeft hij ook een goede naam (maar er zullen in Nederland ook horlogemakers zijn die dit klusje willen doen)
Zoals je kunt zien in zijn blog heeft hij al aan meerdere Aquastars gewerkt. http://thewatchspotblog.com/?tag=aquastar
Nou, dat is niet gek, twee van deze Regattares. Hier zit een Lemania in als ik het wel heb. Ze zijn zeker verzamelwaardig en al gauw 500 á 600 euro p/s waard als ze in goede staat zijn. Origineel geleverd op een Tropic Sport volgens mij.
Prachtig setje en Richard is een prima adres alleen over
de post hoor en lees je niet altijd even positieve dingen…
Ik zou ze zeker laten opknappen en nooit wegdoen gezien de geschiedenis.
Dank jullie wel voor de snelle en aardige reacties.
Ik heb een mail aan Richard Askham gestuurd en op alle mogelijke manieren ge-googled. Hier en daar vind ik wel een plaatje of wat informatie maar ik kan nergens vinden dat dit horloge in verschillende afmetingen bestaat.
Ik heb als aandenken meer met het laatste horloge van mijn vader, een Breitling Navitimer en die draag ik nu dagelijks.
Afhankelijk van de eventuele restauratiemogelijkheden/kosten besluit ik of ik dat laat doen of de horloges (of misschien één van de twee) te koop aanbied.
Mooie klokjes en speciaal dat jullie ze beiden gedragen hebben. Ik neem aan dat ze dan ook de nodige emotionele waarde hebben. Richard is een prima adres echter zit er ook nog een vervoerder tussen. De kans is klein maar aanwezig dat ze tijdens transport verdwijnen. Jammer genoeg ken ik iemand die dit is overkomen (ging ook om een service opdracht richting Richard).
Ik wil je niet afschrikken maar wel waard om meen te nemen in je overwegingen.
Mooi setje! Ik zou ze zeker zo bij elkaar houden!!!
Richard is een vakman die ook voor mij weleens wat heeft gedaan. Mocht je opzien tegen het verzenden naar Engeland, dan zijn er in Nederland ook genoeg horlogemakers te vinden (kijk maar eens op ons forum).
Ik zou er trots op zijn als ik zo’n setje in mijn verzameling had.
Ik zou voor een Nederlandse horlogemaker kiezen. Het is een bijzonder leuke complicatie, maar niet zó gecompliceerd dat het naar de UK moet, toch? Tot zover ik begreep zijn dergelijke zeiltimers een vereenvoudigde monopusher chronograaf. Eentje die “maar” tot tien (?) minuten telt en dan weer herstart kan worden.
Opknappen is desalniettemin zeker de moeite waard. De servicekosten (grofweg €200-€300 p.s.) zullen denk ik niet boven de genoemde verkoopprijzen komen. Hou ons in ieder geval op de hoogte!
De aquastar regattas zijn veel meer waard zo`n 2000-3000 Euro ik heber een die ik ijna weggooide omdat het bandje versleten is. In Nijmegen zit een ouderwetse horlogemaker die hier goed heel goed zelfs voor weinig geld mee om kan gaan Tony Kersten is de naam.