Wie kent deze Ball? Revieuw Ball vs Traser p5900
Tegengekomen op Bay als defect, een aparte Ball, ik schat uit de begin jaren 90
Uiteindelijke bied prijs is op 30.00 euro uitgekomen, het maximale wat ik voor zo een defect horloge over heb.
Hij is origineel, maar wel vreemd dat Ball een horloge maakt die al bestaat.
De kast is exact het zelfde als die van Traser P5900, wat weer afgeleid is van US Marathon en Stocker & Yale de officiële leveranciers van de US military.
Sterker nog, hij valt onder de US spec. MIL-W-46374F en zou daarvoor goedgekeurd kunnen worden, indien het radioactiviteit symbool was weer gegeven.
Ter vergelijk mijn Traser.
Kroon van Ball is anders, meer zoals die van Luminox.
Glass fiber kast van 38mm exact gelijk, de uurwerkjes zijn zelfs zonder aanpassingen uitwisselbaar.
Wijzerplaat is aangepast aan een hoogwaardiger movement, Ronda 509 met een grote datum aanduiding. De Traser heeft een Ronda 515.
De Traser heeft zoals het voorgeschreven is door MIL-W-46374F een symbool voor radioactivity en H3.
Wijzers zijn verschillend, ik heb een lichte voorkeur voor die van Traser, door de puntjes aan het uiteinde.
Achterzijde het zelfde, enkel andere teksten, slordig dat de schroefjes bij de Ball niet verzonken zijn, zoals bij de Traser.
Goede keus van Ball om deze Ronda 509 uurwerk te gebruiken, de grote datum op 2 schijven weergegeven, maakt hem net weer wat anders.
De rubberen band van Ball is origineel.
De Ball moet flink aangepakt worden, de stalen bezel matteren, het Ronda uurwerkje is al nieuw besteld voor 11.00 USD, en alles flink reinigen.
Het deukje onderin de kast is niet te verwijderen, ik hoop dat ze hem een keer van staal zouden maken, 200m, geschroefde kroon…
Een Traser P5900 is nog nieuw te koop voor rond de 100.00 euro., en zou ik niet in deze staat aangeschaft hebben. Een Ball wekte mijn nieuwsgierigheid en is zeer zeldzaam. Een leuke toevoeging aan mijn collectie van Traser, Luminox, Marathon horloges.
Heeft iemand afbeeldingen, informatie of zelfs fabrieksgegevens, hoor ik dat graag, ik kan er niets over terug vinden.
Groeten Erik