Recentelijk op Marktplaats een lotje van 8 oude klokjes aangeschaft om tijdens deze nare tijd lekker te kunnen sleutelen. Eén van deze klokjes ken ik niet maar kan er ook niks van terug vinden. Het betreft een Chronomatic calender met een EB 8801 uurwerk.(zie foto’s)
Is er iemand die mij hier wat meer over kan vertellen?
Even in het juiste subforum geplaatst, in “vragen over …”
EB Ebauches Bettlach
Fabriek van roskopf/stiftanker werken
Op Mikrolisk.de vind je dat het een merk was van Agon Watch/Robert Triebold AG (mikrolisk schrijft de naam verkeerd
Verchroomde kast zoals meestal bij “duikhorloges” met stiftanker werk.
Bedankt voor de info, Maurits. Het uurwerk ken ik wel want ik heb ooit een Sicura gerepareerd en deze had ook een penanker uurwerk van EB. Maar het merk zeg mij niks.
Jammer eigenlijk dat het ‘maar’ een verchroomde kast en penanker uurwerkje is, het is een erg leuk horloge om te zien.
Lijkt qua wijzerplaat toch sprekend op mijn Story. Ook een penanker uurwerk. Ligt bij @lassale momenteel die er alles vanaf weet, misschien weet hij ook wel wat meer over jouw horloge (al is veel al gezegd).
In de Story van @KaiseRRuby zit een Baumgartner BF 158 uurwerkje. Is inderdaad ook een penanker. Deze Baumgartner uurwerkjes kom je wel vaker tegen, in verschillende horloges.
Het woord plakmerk heeft vaak een negatieve lading, maar dat is niet terecht. Zeker vroeger werden er hele leuke horloges gemaakt, soms voorzien van een wijzerplaat met een onbekend of minder bekend merk. Dat maakt het horloge niet minder leuk, maar misschien wel minder waard.
Penanker uurwerken zijn geen hoogstaande uurwerkjes. Zijn niet voorzien van lagersteentjes en slijten dus sneller. Tel daarbij op dat de kosten voor een beurtje de waarde van het horloge al snel overstijgen. Dat maakt dat ze minder geliefd zijn.
Jammer, want er zitten echt leuke modellen bij.