Wie kent deze

Goedemorgen Allen
Ik heb een oud zakhorloge van onze overgrootmoeder,

maar kan geen merk ontdekken. Kunnen jullie misschien een tipje geven?

Alvast bedankt voor jullie opmerkzame blik!
De groeten van Jos van Rijn

3 likes

Hi Jos,

Ik denk dat het uurwerk bekijken meer informatie oplevert over het merk e.d. dan alleen de voor en achterkant van het zakhorloge.

Succes!

Tja, is lastig zo
Ik gok dat het een Roskopf zou kunnen zijn
Ik zie bijna net dezelfde grote wijzer op deze Roskopf

Door het openen van het buitendeksel (met een bot mes in de uitsparing aan de zijkant, vaak rechts van de opwindknop, gezien vanaf wijzerplaat zijde) en het binnendeksel, opmdeselfde manier, kan je het uurwerk bekijken.

Een foto hiervan plaatsen gaat je absoluut meer info opleveren.

Hier een foto van het uurwerk en deksel misschien helpt dit om het merk en type te bepalen

Met vriendelijke groet Jos

1 like

Vrees dat je hier geen merk en type van gaat vinden. Het is een cilindergang zakhorloge uit omstreeks 1900. Dergelijke horloges werden op allerlei plekken zonder merk erop in grote aantallen geproduceerd. Vaak werden dit soort horloges voorzien van de naam van de juwelier die ze verkocht, maar ook wel zonder merknaam verkocht.

Het uurwerk is nagenoeg ongesteend en is dus van de goedkoopste kwaliteit die er te krijgen was (goedkoop is wel relatief, horloges waren voor een arbeider in die tijd nauwelijks betaalbaar).

De kast is overigens wel van massief zilver, gehalte 0.800 (80% zilver). Maar ook heden ten dage vertegenwoordigt dat geen significante waarde. Lekker bewaren als familiestuk :sunglasses:

3 likes

Dank jullie voor de snelle reacties
Inderdaad gewoon bewaren maar dat waren we al van plan.
Ik vroeg mij af of een restauratie de kosten waard zou zijn want hij loopt wel maar 20 min per dag te langzaam.
Groeten Jos van Rijn

2 likes

Financieel gezien kan het niet uit om het uurwerk te laten servicen, de kosten daarvan overstijgen de waarde van het horloge. Maar persoonlijk kan het toch de moeite waard zijn. Het is een familiestuk en het is mooi om zoiets bij gelegenheid af en toe te kunnen dragen.

3 likes