Ik heb onlangs een leuk (vintage) Fortis Spacematic horloge gevonden en ik heb hem werkelijk nog nooit gezien. Er is werkelijk ook niks te vinden op internet
De wijzerplaat ziet er uit alsof er het maan landschap afgebeeld staat. Althans dat denk ik Zou ook kunnen dat het verkleurd is. Dan staan er links op 9 ‘ar’.
Het heeft een datumvenster met vergrootglaasje op 3. Het vergrootglaasje zit in het bolle glas verwerkt, wat ik erg mooi vind. Het horloge loopt goed, zwevende secondewijzer wat me opviel. De kroon is geen schroefkroon.
Verder staat er op de achterkant van alles. In het midden staat Fortis Allrisks Waterproof 25 atm. Is dat niet een beetje veel voor een vintage horloge? Op de buitenkant van de onderkant staat Automatic, 21 jewels, Swiss, 6088, all steel, Incabloc.
Ik wilde altijd al een Fortis hebben en inderdaad, dat maanlandschap komt vast door vocht. Toch vind ik het wel iets hebben maar ik laat hem wel even nakijken, weet iemand een betrouwbare restaureur?
Misschien heb ik iets teveel gas gegeven.
Als ik een beetje google zie je meer spacematics met nogal vreemde wijzerplaten en daarbij ook de verwijzing naar afbladerende AR coating (binnenzijde) waar deze horloges mogelijk last van zouden hebben.
De ‘aura’s’ om de indices zie je wel vaker op oude horloges, of dit vocht is weet ik zelf niet.
Mooi horloge Over de waterdichtheid, mijn Zodiac duikhorloge uit eind jaren '50 is 20 atmosfeer waterdicht, zonder schroefkroon en met een klikdeksel. Mijn horloges met “compressor” kast hebben ook geen schroefkroon en zijn 20 atm waterdicht. Een schroefkroon is handig omdat ie niet gaat draaien of loskomt tijdens het duiken (hoop je) maar dat hoeft niets te zeggen over waterdichtheid
Mijn ervaring met waterdichtheidsbeweringen op oudere horloges is dat je ze met een korrel zout moet nemen. Alleen al door de ouderdom gaat het materiaal toch een beetje wijken en je moet ook de pakking laten vernieuwen enz enz. En dan nog zou ik er niet op vertrouwen, behalve als het horloge echt als een professionele duiker ontworpen en gemaakt is.
Ik ga met die van mij ook niet meer douchen hoor Toen ze nieuw waren was het een ander verhaal natuurlijk, maar toen was ik er nog niet/ had ik die horloges nog niet