Wie kent dit (gemeente-)wapen op de wijzerplaat?

Op een buitenlandse site wordt dit horloge aangeboden.

Een Pontiac Supporter met vergulde kast modelnummer 20602
Niets bijzonders ware het niet dat op de wijzerplaat twee keer (waarom twee keer?) een wapen afgebeeld is dat ik niet kan plaatsen.
Volgens mijn research is dit horloge omstreeks 1964 gemaakt, maar omdat er op de achterkant 1944 gegraveerd is denkt de verkoper dat het uit die tijd stamt.
Op de achterkant staat verder dit symbool waar ik ook niets van kan bakken:

grafik

R7M

Heeft iemand enig idee van wie/waarvan het wapen is en wat R7M zou kunnen betekenen?
De Duitse gemeente Altenahr heeft een wapen dat er een beetje op lijkt maar de verdeling van de lelies is anders.

Bovendien werd Pontiac niet in Duitsland verkocht, maar alleen in de Benelux.

Hebben de Pontiac kenners @Yves1956 of @Serge2 in België of @Jaap_Balder of @Martijn in Nederland zoiets al eens gezien ?

Hartelijk dank voor jullie hulp.

7 likes

Google even op RZM ipv R7M :wink:

6 likes

Hahaha ik wilde net zeggen, dit is zoiets als de broad arrow in de UK.

1 like

Kortom een bijzonder onfrisse en bovendien uiterst domme vervalsing: de eigenaars van het merk waren joods en het model is van bijna 20 jaar na de ondergang van het “rijk”.
Dank voor dit deel van de oplossing.
Kan iemand iets over het wapen zeggen?

4 likes

Ik kom dit soort dingen wel eens vaker tegen. Volgens mij inderdaad achteraf aangebracht om de indruk te wekken dat het een militaire historie heeft en zo de prijs op te krikken.

Hier iets vergelijkbaars:

https://www.ebay.de/itm/Tissot-Taschenuhr-mit-Schutzgeh-use/374867333379?hash=item5747d59103:g:CZgAAOSwQUhkbQPZ&amdata=enc:AQAIAAAAwPwgBCKipY2IrDRzt2SiY/WveWbGp3iaitATVncDwAnF3lCGPWRCr57/X66MmIkBk7kU/dV6Cmzqd4CQNET+L7CU41yk9KmHPunhoEzlAiwgVLTLL/s3n2J2PSvF9niL/Z+j1nD18Meb186ST8akTfMtpf07czpJmokLz3vPU/BwMs7eymGfcEtAGOl0Z5RbXJn2JhJOOFurNXrrr5TKupd21bZ0PQX+QkTSrNqlScx7Tu7xNlFmc4pxENrBa3lMvA==|tkp:Bk9SR7qGyYy9Yg&pageci=c11a3e49-9403-4043-9c6d-79f74870244a&redirect=mobileY

2 likes

Ik ben onzeker over de regels: mag ik deze afbeelding hier plaatsen? Ik waag het om de link te geven: https://dygtyjqp7pi0m.cloudfront.net/i/10525/11124018_1.jpg?v=8CE371E3CA7E000

Het horloge dat Maurits toont draagt een wapen met rechts (voor de kijker links) de halve Reichsadler, en links n.m.m. de drie lelies uit het wapen van de stad Wiesbaden.

1 like

Volgens mij zit het anders in elkaar.

1 like

Pontiac supporter stamt uit de jaren 50 en heeft ws. een Eta 1260 of 1280 als uurwerk.
Jammer dat iemand de plaat zo heeft toegetakeld. Niet meer betalen dan 40 euro in werkende staat en gauw op zoek naar een andere wijzerplaat.

Als het uurwerk een incabloc heeft (ETA 1260 EN 1280 hebben dat…) is het zeker geen horloge uit de donkere Duitse tijd.

1 like

@serge met uitzondering van de datering ben ik het met je eens.
De eerste advertenties voor Supporter modellen zijn uit 1964 maar dat verandert niets aan de onfrisse inscriptie op de achterkant.
En kopen doe ik het horloge niet. Ook niet als afschrikwekkend voorbeeld.

3 likes

Had dit ook nog niet eerder gezien. En bijzonder dat ze dit aanbrengen op een pontiac horloge. Naja case is al closed als ik zo lees :slight_smile:

2 likes

Gelijk heb je, ja er zijn in Duitsland helaas nog groeperingen die zich met dit verleden op de verkeerde manier verbonden voelen. De vraag is doeltreffend beantwoord in ieder geval , knap hoor.

Jaap

2 likes