Wie kent dit merkloze horloge?

Omdat ik regelmatig rondkijk op dit forum weet ik hoeveel kennis daar bijeen zit. Ik heb onlangs een horloge aangeschaft dat me zeer intrigeert> Er is niet direct een merk te bekennen maar het loopt uitstekend en ziet er goed uit. Ik zal een paar foto’s toevoegen voor een goed beeld. Hopelijk kan iemand me wijzer maken

Waarschijnlijk van Franse makelij, het werk is uit de Jeambrun familie 23 en 26
De stempels van e vergulder zijn - voor mij - op de foto niet te lezen. Je kamera focuste op de band vermoed ik. Als je dat nog scherper kunt krijgen kan ik misschien zeggen wie de kast gemaakt heeft.
Staat er iets binnen in de bodem?
Ik vermoed dat het horloge uit de jaren 60/70 is, maar dat is een gok obv het model.

3 likes

Op de wijzerplaat staat inderdaad niets dus de concrete maker zal wel een obscure lokale plakmerkverdeler zijn, maar het binnenwerk lijkt mij een Jeambrun 26D:

Dat blijkt Fabrique d’Ebauches Jeambrun te zijn, opgericht in Frankrijk in 1920. Ze hebben maar een handjevol movements gemaakt; Ranfft zelf kent er geen van na 1965.

Het binnenwerk hier is van rond 1960 en het type werd ook gebruikt (rebadged) door Gruen als de 515SS - misschien weet @Jenneke meer hierover, Gruen expert zijnde.

4 likes

Helaas… deze is te modern voor mij. Meeste Gruen verzamelaars zien 1957 als “einde” van het merk.

Maar heb ze idd voorbij zien komen in “import” modellen met franse kast. Als er geen Gruen op het uurwerk staat, is het iig geen Gruen. :joy:

2 likes

ALvast hartelijk dank voor deze reacties. Ik zal kijken of ik een scherper beeld kan krijgen van de stempeltekens. En ik heb nog een vraagje: Hetkleine krulletje net onder de achterkant van de secondewijzer op een van de foto’s, kan dat nog iets betekenen?

1 like

Ik vrees dat dat eerder een kleine vlek zal zijn. :wink:

1 like