Beste forum leden.
Ik ben sinds kort lid van dit mooie forum,aangezien ik altijd al een zwak heb gehad voor mooie klokjes.
Ik heb een vraag en ik hoop dat iemand mij verder kan helpen?
Ik ben sinds kort de eigenaar van deze oude regulateur,ik heb helaas geen merk kunnen ontdekken, behalve dat er op het binnenklepje Aug. Dedekind Uelzen staat…wie kan mij vertellen wat voor mechaniek dit is en hoe oud dit horloge is?
Alvast bedankt! zie foto’s
Ik heb geen verstand van dat soort uurwerken, maar ‘deposé’ betekend zoiets als ‘geregistreerd’. Verder denk ik dat de naam aan de binnenkant eerder de eigenaar van het horloge is geweest, en geen referentie is naar de maker.
Ik vind het een mooi uurwerk, de vorm van de bruggen is niet zo standaard.
De typografie van de urenschaal vind ik trouwens wel een beetje uit de toon vallen (lijkt erg modern) en de plaats op 5 uur lijkt ook ‘anders’ dan anders. Nogmaals, ik ben geen kenner van dit soort uurwerken, maar zou het kunnen zijn dat iemand er later een regulateur van heeft gemaakt misschien?
Het ontwerp van dit uurwerk is inderdaad erg origineel en kennelijk is er ook sprake van een patent (déposé) voor het een of ander. Jammer is wel dat de vergulding zo verweerd is. Is er misschien gesoldeerd aan de tanden van het centrumrad (op de foto lijken dat wel tinvlekken).
Origineel of niet; die wijzerplaat moet haast wel speciaal voor dit caliber zijn gemaakt, maar of het rommelige deksteenplaatje op de balanskloof origineel is mag ernstig te worden betwijfeld.
Dat is een prachtig horloge (tu)
Dit lijkt me weer een oud zakhorloge, die vrij recent is omgebouwd tot polshorloge.
De ombouw tot regulateur gebeurd dan ook gelijk.
Ze zijn meestal vrij prijzig in aanschaf
Ik denk dat de diameter van het horloge rond de 50mm ligt.
Bouwjaar van het toen nog zakhorloge schat ik rond 1900.
Meestal worden deze zakhorloges omgebouwd in de Ukraïne en Polen.
Hier een zakhorlogeuurwerk uit de verzameling , die er sterk op lijkt.
Heren bijdeze dank voor de reactie’s
De diameter is rond de 48mm,
Voorzover ik kan zien is er niet aan de tandwielen gesoldeerd,het lijken eerder oxidatie vlekken.
op het mechaniek zit ook nog een heel klein stempeltje met de letters N(of M)RC met daaromheen (als een halve maan de letters …SSANT (of …ESSANT) helaas is de voledige tekst niet zichtbaar omdat het wat scheef gestempeld staat.