Ik wil bij deze eens gebruikmaken van de enorme kennis op dit forum.
Ik heb een, voor mij, onbekend uurwerk in een horloge.
Ik heb dit uurwerk geserviced en het loopt zeer goed, maar de tirette is gebroken.
Ik kan op het hele uurwerk nergens een nummer of logo vinden.
Dus als er iemand is die weet wie de maker van dit uurwerkje is ?
Dan kan ik misschien naar een tirette of sloopuurwerk gaan zoeken of…misschien is er wel iemand die denkt…ik heb zo’n uurwerk ergens in een la of rommelkist liggen en ik wil daar wel vanaf.
Het horloge is van het “plakmerk” Henry Castignac, dus niet echt een naam die men associeert met eigen, hoogwaardige uurwerken.
Het aparte aan dit uurwerk is dat alle asjes inclusief veertrommel ( uiteraard exclusief anker) onder één platine vallen. Ik dacht in eerste instantie dat het een penanker was, maar dat is niet.
Ik heb al van alles afgezocht maar ik kan het niet vinden, dus een mooie uitdaging voor de forum speurneuzen.
Dit is behoorlijk obscuur, het heeft de afwerking van een penanker uurwerk maar is toch een gesteend ankergang uurwerk. Ik kan de schokbescherming ook niet thuisbrengen. Ik dacht even KIF maar die lijkt toch anders te zijn.
Ik dacht nog even dat je mogelijk een horlogeschool object zou kunnen hebben, dus iets wat een student zelf heeft geproduceerd als een opdracht, maar dat ligt ook niet echt voor de hand.
Is er geen verwijzing naar het model van Henry Castignac op de wijzerplaat ofzo? Dan levert zoeken via AI soms wel resultaat. Of een plaatje van de voorkant?
Op een Poolse veilingsite staat er eentje. Daar zit een (Seiko) 5 logo op. Die is er bij die van mij af gehaald. Verder kan ik niet veel met het Pools.
Volgens de wijzerplaat is het een incabloc systeem. Dat is aan de wijzerplaatkant in ieder geval wel het geval. Eigenlijk is de balanskant ook zoiets alleen de vorm van het veertje is wat anders.
Ik denk zelf dan meer een goedkoop Aziatisch uurwerkje. Ook gezien het (Seiko) 5 logo op de wijzerplaat.
En als het goedkoop was dan was het natuurlijk ook interessant voor Oost Europa.