Wie kent dit Zenith uurwerk?

Hoi Allemaal,

Ik ben op zoek naar een leuk dresswatch, nu kwam ik een leuke zenith tegen,. Het uurwerk is mij echter geheel onbekend. Er staat “2011” op volgens de verkoper. Misschien dat iemand hier meer weet?

Alvast bedankt.

vr.groet
Elmar

1 like

Ik vind hem niet.
Ik vind wel, dat het kompas erg ver gedraaid is, of lijkt dat maar zo?
Hebben de technische experts een mening wat dat betreft?

Als dit de nulstand is, dan maakt het niet uit, feitelijk is dit wel zo goed, de instelruimte voor en achter is vrijwel gelijk.
Ik denk ook dat een iets langere spiraal niet eens zo gek is, als er ooit bij een demontage een stukje afbreekt, dan heb je nog voldoende spiraal over zodat er geen probleem is met de afstelling.
Als de spiraal aan de korte kant is en er breekt een stukje af, dat kan je de spiraal dus weggooien, en bij vintage uurwerken een spiraal vinden die passend is, wel, dat is dus zoeken naar een naald in de bekende hooiberg. Het enige wat je dan nog kan doen, is balansschroefjes op de ring monteren om de balans langzamer te laten draaien. En dat is niet direct een klusje die je snel even doet,

1 like

Het lijkt mij een LeCoultre 818 kaliber:

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?11&ranfft&&2uswk&LeCoultre_818

2 likes

klopt natuurlijk maar ik had dan eigenlijk een verlenging naar de + en de - verwacht om het wat makkelijker te maken om te zien hoe ver het naast het midden is.

Het lijkt er op idd…Een 818 in een zenith?
Zou het dus een chique franken zijn?
@vinwat denkt u ook dat dit een jlc uurwerk kan zijn?

Eens!

1 like

Er zijn meer merken geweest die JLC uurwerkjes in hun horloges hebben gebruikt dus ik denk dat het origineel zo hoort.

Dat klopt inderdaad. :+1:
Zenith 2011 is een Lecoultre 818, dat vind je hier:

3 likes

Jaeger-LeCoultre is de watchmaker’s watchmaker for a reason :wink:

Ik vond nog deze poster geposte op een ander forum.

http://www.classicwatch.com/discus/messages/622/7791.html?1151679654

Idd de 2011 is de jlc 818.

Waarom deed zenith dit? Ze produceerden rond die tijd toch zelf top notch calibers? Iemand enig idee? Tekort aan eigen productie capaciteit?
Het zit in een wit gouden kast…misschien een poging het meer up market te maken? VC en Chopard gebruikten ook de 818 tenslotte…

Nu het dilemma… een zenith zonder in house caliber…het verzamelen waard?

Het is een aangepaste P818 kaliber uurwerk van JLC.
De P818 die in de JLC horloges zijn geplaatst hebben een volledig instelbaar balanssysteem.
In begrijpelijke taal voor de geïnteresseerden die hun technische kennis wat wil upgraden,
D.w.z. De positie van de balans is instelbaar, waardoor dus het plateau en de daarop bevestigde beweging pin ten opzichte van de vork,waar de beweging pin in het anker ingrijpt, kan worden versteld.
Dan kan daarna het kompas waar de spiraal in de geleider zit afzonderlijk worden ingesteld, dus sneller of langzamer laten lopen van het uurwerk.
Welnu, dat is bij deze Zenith dus niet het geval, hier zit geen afzonderlijk stelsysteem op de balanskloof om de balans as afzonderlijk te verstellen. Hier is het een geheel.
Ik zou wel eens willen weten of er onder de balans een kaliber nr. is vermeld.
Overigens is het niet vreemd dat er onderling uurwerken werden uitgewisseld, en gemodificeerd door de fabrikant.
Ebel heeft heel vroeger Eberhart uurwerken gebruikt.
Wittnauer heeft in de jaren na de oorlog Longines uurwerken in alle horloges geplaatst.
JLC heeft indertijd ook AS uurwerken gebruikt, o.a. in de club modellen.
Het fraaie modular uurwerk van Ebel zit nu ook aangepast in de zenith horloges.
Dus het kan allemaal.

3 likes

Ik vergat een foto van een van mijn P818 uurwerken te plaatsen,
Bij deze,

2 likes