Wie kent het merk Jungfrau

We waren gisteren bij mij schoonouders op visite komt er een soort brillenkoker uit de kast met daarin een goudkleurig horloge ???

Blijkt het een 18krt gouden Jungfrau ?? chrono te zijn uit +/- 1965, volgens mijn schoonvader zou dit horloge 40 jaar geleden zo’n 3000 gulden hebben gekost.

Nu heb ik op het internet lopen zoeken naar het merk “Jungfrau” maar kan daar niets vinden.
Nu is er ook nog een probleempje met het horloge. Een paar jaar geleden is het horloge gevallen en werkt het chrono gedeelte niet meer. Een horlogemaker heeft het horloge een jaar of tien geleden gereinigd en hersteld. Toen is de echt gouden kroon verwisseld voor een doublé kroon (dit zonder overleg). De kroon sluit niet goed aan op de kast en het is zichtbaar dat het niet van echt goud is. Tevens is de originele horlogeband met gouden sluiting vervangen voor een ander bandje. De gouden sluiting is nooit meer terug gekomen (geen erg in gehad).

Hebben jullie tips waar je het beste zulk soort horloges weer in de oude staat kan laten terugbrengen. Natuurlijk geldt dit ook voor het herstel van de chrono.

P.s sorry voor de slechte foto even snel met mijn telefoon gemaakt.

Ziet er heel mooi uit nog. Koesteren kerel. :smiley:

En verder kan ik je niet aan informatie helpen helaas. :frowning:

Het merk is niet zo belangrijk denk ik, lijkt mij een plakmerk maar dat is in dit geval niet erg. Jungfrau is duits voor maagd :smiley:
Heeft het horloge een datumaanduiding bij de 6?

Hoi Henrik,

Ja de datum zit op de 6. Maar waarom denk jij dat het niet belangrijk is als het een plakmerk zou zijn? Bedoel je dat het niet belangrijk is omdat het een gouden horloge betreft? Voor mijn schoonvader heeft het veel emotionele waarde. Hij heeft het namelijk van zijn vader gekregen, welke al een aantal jaren overleden is.

Het is niet belangrijk dat het plakmerk is (in mijn ogen) omdat het kwalitatief gewoon een goed horloge is en nog mooi ook. Vergulde kast, valjoux 7734 uurwerk er in, waarschijnlijk redelijk breed 35 tot 37 mm zonder kroon (?). Dus nog steeds heel gangbaar en modieus.

Toen ik gisteren thuis kwam lag er ook zo een bij me door de bus, een “Dufonte” by Lucien Piccard. Ziet er waarschijnlijk net zo uit als die van je schoonvader. Ik zal foto’s maken en later posten voor de geinteresseerden.

het uurwerkje zou ook nog een Landeron met datum kunnen zijn (kaliber weet ik zo even niet); een Valjoux 7734 met van die losse platte drukkers zie je niet zoveel.

Het merk Jungfrau ken ik ook verder niet, maar ik vond nog wel dit uurwerkje bij O.Frei:

Misschien kun je eens vragen bij de firma Tijdloos wat het repareren/opknappen kost, ikzelf heb er geen ervaring mee, maar deze firma doet/deed de restauraties voor het tijdschrift Watching, en de resultaten daarvan vond ik altijd erg mooi: www.tijdloos-horloges.nl
Het horloge lijkt me zowieso de moeite waard om er wat in te investeren; zeker gezien de familie-geschiedenis.

Groet,
Paul

Het doet mij qua uiterlijk erg denken aan een lings 21 prix…

Yaffle

Hier nog even een paar goede foto’s. Hij heeft dus geen datum aanduiding op de 6 zoals ik eerder wel had gepost. De kast en deksel zijn niet verguld maar van 18k goud.

Paul heeft gelijk, er zit een landeron uurwerk in. Mooi hoor!

Ja, een Landeron kaliber 149 denk ik, zo te zien.
Dat kroontje staat inderdaad erg raar, en zou ik laten vervangen (geen idee of die origineel van massief goud waren, trouwens) ook vreemd dat door de val het chrono-gedeelte niet meer werkt; schakelt hij gewoon niet meer??
Dat originele doosje erbij maakt het echt leuk, dat zie je toch echt niet zo vaak; heel mooi horloge!
Paul