Wie leverde Rolex voordat ze Rolex gingen leveren?

Beetje cryptische omschrijving maar ik zat net een artikel te lezen omdat ik iets zocht over Rolex door een opmerking die Hans M. tijdens de Rikketik maakte nadat hij iets van Freddy gehoord had :wink: Klopt trouwens waarschijnlijk niet jongens, zie mijn verhaal hieronder.
Maar toen las ik dus dat de Geneefse afdeling van Rolex en die uit Biel helemaal geen enkele juridische verbinding met elkaar hadden, Geneve produceerde kasten, banden en platen en deden de marketing, Biel maakte uurwerken en waren eigenaar van het merkenrecht maar ze waren elkaar niets verplicht. Totdat Biel vorig jaar door Geneve werd overgenomen na 3 decennia over een vereniging te hebben gesproken.
Nu vraag ik me dus af voor wie Biel uurwerken maakte toen Rolex Geneve (neem ik aan???) tot een paar jaar terug nog uurwerken van Zenith gebruikte? Weet iemand dat of gebruikte ze zowel Zenith- als Rolexuurwerken in verschillende types?

Voor Hans en Freddy: Rolex is niet van een familie, noch een aan de beurs genoteerd bedrijf. Hans Wilsdorf, de oprichter van Rolex, kreeg nooit kinderen en heeft het bedrijf toen in een privé stichting ondergebracht. Daar gaat het leeuwendeel van de winst naartoe. De stichting ondersteunt daarmee vooral SOS Kinderdorpen, projecten voor drugsverslaafden en milieubeschermende doelen. Als een soort van Robin Hood, iedereen die een echte Rolex koopt steunt daarmee dus arme kinderen, hulpbehoevenden en het milieu. En mensen die een nep Rolex hebben maar denken dat ze zo alleen rijke aandeelhouders of volgevreten familieleden benadelen… Maar dat heeft er nu helemaal niets mee te maken, waar het om gaat is dat zo’n stichting in mijn ogen niet kan worden overgenomen/gekocht. Toch?

‘tot een paar jaar terug nog uurwerken van Zenith gebruikte?’

Voor zo ver ik weet, heeft Rolex alleen het Zenith caliber ingekocht en gemodificeerd met een lager tikkental voor een robuster gebruik in de eerste automatische Rolex Daytona chronograaf ref.no.16520. Dit omdat ze geen eigen automatische chronograaf kaliber tot die tijd hadden. Nadat Zenith werd verkocht, heeft rolex het eigen automatische chronograaf caliber 4130 gebouwd. Biel heeft altijd aan Geneve geleverd en niet aan anderen. m.u.v. jaren terug het rolex caliber met Angelus basis voor de eerste Panerai Radiomir 3646

Uit wikipedia ; - )

The Rolex Cosmograph Daytona is an officially certified, self-winding chronometer wristwatch with chronograph functions. From its beginnings in 1961, the Cosmograph, Cosmograph Daytona and Oyster Cosmograph Daytona chronographs were produced continuously until 1988, when they were replaced with versions featuring self-winding movements, from Zenith’s El Primero caliber, under the name Oyster Perpetual Cosmograph. Since 2000, Rolex began manufacturing its own movements and developed the Rolex 4130 caliber. Due to its limited production and increasing popularity, the Rolex Cosmograph Daytona is considered a rare watch to own.

Grt.Philipp

Oh, dus dat valt best wel mee, ik dacht dat Rolex een hele tijd, zeg vanaf de quartz-crisis tot een paar jaar terug, veel breder in de Zenith’s zat. Is dat voor mij ook weer opgehelderd, dank je!

Hoi Henrik,

Al de nieuwe site van Rolex gezien? Moet je even doen, ga dan naar ‘Inside Rolex’ en daar zie voor de eerste keer online een blik op de fabricage… Hoorde dat in de nieuwe fabriek de horlogemakers de onderdelen uit de zwaar beveiligde kelderverdiepingen online bestellen en robots ze volledige geautomatiseerd binnen 480 seconden op zijn werkbank, 4-5 verdiepingen hoger, neerleggen…

http://www.rolex.com/en/inside-rolex/rolex-institute/index.jsp#/en/xml/inside-rolex/rolex-company/index