Wie maakt nou eigenlijk wat?

Aanleiding voor deze post is de informatie die ik tegenkwam toen ik op verschillende fora aan het rondkijken was op zoek naar meer informatie over mijn Steinhart Ocean 1. Schijnbaar zit het in het kort zo in elkaar:

De Ocean 1 word voor Steinhart gebouwd door Grovana (overigens tevens eigenaar Revue Thommen) en via private label als Steinhart/Debaufre gebrand.

Nadat ik dit las vroeg ik me toch af hoe het met de andere (doorgaans toch reputabele) horloges van dit merkt zit. Worden deze door allemaal verschillende bedrijfjes gemaakt? Of hoe moet ik dat zien? Zijn er nog meer merken die dit doen?

Mischien dat iemand dit voor me/ons kan ophelderen?

Groeten,

Stefan

Steinhart is niet zo reputabel als je denkt.

Feitelijk verkopen ze de zoveelste Rolex-kloon.
Op internationale fora wordt er vaak niet zo positief over het merk gedacht.
Aan de andere kant schijnt de eigenaar wel zeer klantvriendelijk te zijn.

Heden ten dage zijn er niet zo heel veel merken die werkelijk alles zelf produceren.
Ik persoonlijk stel het wel op prijs als merken nog wel iets zelf doen aan hun horloges.

Hoezo zou er over Steinhart niet zo positief worden gedacht ? Ik lees alleen maar positieve berichten ?

Ik ook en Steinhart heeft een aantal ontwerpen die toch wel erg origineel zijn.
Het foutje met de ocean 1, tsja, niet elk merk is perfect.
Mijn Steinharts blijven tikken en zijn kwalitatief prima spul voor de prijs die je ervoor betaalt.
En ja, de eigenaar is erg vriendelijk.
Binnenkort komt mijn 4e Steinhart eraan. Ik ben blij met de horloges die hij verkoopt en volgens vele internationale meningen ben ik niet de enige.

Toen ik in 2007 dit Robert horloge op de Duitse Ebay bij Steinhard kocht, was hij net met zijn eigen merk bezig.

Hij verkocht Chinese horloges waaronder Tourbillons met de naam Robert op Ebay.
De Robert Duikers horloges met Eta uurwerkjes werden aangeboden in de Duitse horlogetijdschriften.
Veel van de horloges zijn wel een eigen ontwerp, je ziet ze nergens anders.
Zoals op het kaartje op de foto staat, is het een handels onderneming.
Wie wat maakt, daar kom je moeilijk achter.
Groet, Chris.

Steinhart is goed!

Top kwaliteit, een band waar menig Rolex kan naar opkijken. (vroeger toch)

En dat gezever over kloon.

Sinn kloont ook de Navitimer, maar wanneer iemand die heeft, maakt het ineens niet zoveel meer uit… Sinn is toch ook een duur merk …

Daarnaast: ‘Draag een horloge voor jezelf’

Nep, daar kan ik niet tegen.
Maar design … ?

Na een tijd betaal je enkel nog voor de merknaam ‘Rolex’ en niet meer voor het design…

ps Als het design wat meer zou vernieuwen zou dit niet voorkomen :wink:

Ik zeg niet dat Steinhart kwalitatief slecht is.

Achter de Sinn “navitimer” zat meen ik een uitgebreider verhaal. Ik heb dat zo niet paraat.

Overigens vind ik pikken van ontwerpen not done. Ongeacht merk of prijs (m.u.v. modellen die allang uit productie zijn).

Je moet jezelf hierbij de vraag stellen: “Wanneer is geleend design nep te noemen?”

In de auto industrie zijn er ook een aantal toeleveranciers die leveren aan meerdere merken en uiteraard is de relatie/ samenwerking tussen de diverse merken op het gebied van motoren en platforms meer dan bekend waardoor er een relatie/overeenkomst is tussen Lambo en een Skoda om maar iets te noemen met dank aan VW. Dit heet kostenbesparing. Uiteraard sprekend de merken die alles in eigen beheer doen het meest tot de verbeelding maar er is niks mis met een Lotus die gebruikt maakt van een Toyota motortje. Het gaat om de performance niet waar. Er is op horlogegebied vaak weinig originaliteit te vinden. Merken worden bezoedeld door vooroordelen en imago. Rolex is daar een goed voorbeeld van en in mindere mate breitling. Vastgoedhandelaren en snel verkrgen geld plakken helaas een beetje aan dit merk. Seiko als grootste innovator heeft in deze streken een imago van een toyota. Betrouwbaar maar gebrek aan uitstraling.
Voor de kenners is dit natuurlijk niet zo. Rolex heeft sensationele modellen en Seiko heeft voor de kenners een ouvre waaruit rijkelijk kan worden geput. Met name veel azatische modellen zijn wel degelijk spannend en natuurlijk ook gewoon goed.
Een horloge is vooral geschikt om de tijd erop af te lezen net als een auto simpelweg een vervoersmiddel is. We genieten van de details: wijzers die precies op de index vallen. Afwerking, nauwkeurigheid en Pols-charisma.
Ik lees de tijd af op mijn horloge en mijn blik blijft soms langer hangen dan stikt noodzakelijk is.
Mooi toch?

Mathias Schreef:

Sinn kloont ook de Navitimer, maar wanneer iemand
die heeft, maakt het ineens niet zoveel meer
uit… Sinn is toch ook een duur merk …

Dit zit toch wel wat anders in elkaar. Een beetje zoeken op het forum zal dit vraagstuk wel verhelderen :wink:

Wat ik begrepen heb worden alle klokken van Steinhart door iemand anders in elkaar gezet, waarna hij de eindcontrole doet.
Kleine aanpassingen worden door hem zelf gedaan. Hij heeft een klein kantoortje in Augsburg. Zijn keuze om elders de klokken in elkaar te laten zetten zijn puur om kosten te besparen en zo kan hij deze horloges veel goedkoper aanbieden dan vergelijkbare horloges met dezelfde kwaliteit.
Ik ben het wel met Bernard eens dat hij met de ocean 1 op het randje zit.
Het is echter een prima oplossing voor mensen die het rolex design willen, er geen 3000+ euro voor over hebben of kunnen missen maar toch voor een kwalitatief goed horloge willen gaan waar ze jarenlang plezier van zullen hebben(zoals mijn zoektocht naar een JOA Pam 111 homage)
Of het dan homage, fake of goedkope versie van bestaand design is laat ik even in het midden. Andere discussie.