Ik vraag me af of het mogelijk is een Kinetic capacitor/accu
desnoods met wat kleine aanpassingen in een “gewone” quartz module te stoppen,
en dan via een kinetic-lader weer op te laden zodra hij EOL raakt,
dat zou het voordeel hebben dat je de boel niet ieder jaar hoeft open te schroeven en de waterdichtheid blijft dan gegarandeerd, uiteindelijk waarschijnlijk nog goedkoper ook dus.
Ik wil niet tegendraads zijn,
maar werkt zo’n lader niet direct op de batterij ?
dat laadmechanisme is m.i. bestemd om de beweging om te zetten in electriciteit, en in een lader hoeft er niks te bewegen
Een batterij of accu laad nooit zomaar op in een magnetisch veld. Er moet een stukje electronica met spoeltje bij in zitten die het magneetveld omzet in een stroompje wat aan de accu doorgegeven wordt.
> Een batterij of accu laad nooit zomaar op in een magnetisch veld.
ook niet een accuutje in een pulserend magneetveld ?
ik dacht dat dat juist de truuk was die bijvoorbeeld bij het laden van een tandenborstel e.d. gebruikt werd.
Een kinetic heeft een rotor met magneetje er in die langs een spoeltje beweegt.
In dit spoeltje worden stoompjes opgewekt die vervolgens via wat electronica de accu opladen.
Een electrische tandenborstel heeft ook een spoeltje waar door het pulserend magneetveld stroompjes opgewekt worden. En electronica om het aan de accu door te geven.
Precies… het Principe achter draadloos opladen is dat het apparaat en de lader elk een spoel hebben… derhalve een halve Transformator… het electromagnetische veld dat wordt opgewekt in de lader, genereert een stroompje in de spoel van het apparaat…
Misschien dat met een aangepaste/andere spacer er wel een geheel kinetic uurwerk ik de kast vd quartz past. Mits er natuurlijk genoeg ruimte Is, de wijzerplaat vullen Is of gemaakt kan worden met chapter rings. Maar lijkt me wel omslachtig en misschien ook niet allemaal passend.
Dat idee van jou neem ik overigens graag voor een deel over,
een spoel ergens verwerken in een spacerring o.i.d. zou toch
wel moeten kunnen. … the future is bright