Ik heb een vraagje voor de meer technische kant van het horlogewereldje. Ik heb van mijn vader een ingersoll gekregen een tijd terug omdat het altijd zijn horloge was en tevens ook zijn eerste automaat. Ik ben hier zeer tevreden mee maar de 35 jewels movement die erin zit voelt nogal cheap aan en nu vroeg ik me af of het mogelijk zou zijn dat ik hier bij een lokale horlogemaker een eta2824-2 in zou kunnen laten zetten? Of hangt dit van verschillende factoren af zoals diameter, dikte etc etc.
Alvast mijn excuses als dit nogal een dumb question is maar ikzelf ken er weinig van dus vraag even jullie kennis!
Even gauw enkele parameters die moeten overeen komen:
Diameter van het werk
Hoogte van het werk
Hoogte van een eventuele rand in de platine
Positie van de poten van de wijzerplaat
Positie van de opwindstift
Diameter van de “gaten” in uur- en minutenwijzer
Maat van de as van de secondenwijzer
Maar het zou dus in principe gaan? Mijn horlogemaker heeft 25 jaar bij omega gewerkt dus hij zal dan wel ergens weten welk Zwitsers uurwerk zou passen neem ik aan?
In principe kan het lukken. En desnoods kan hij bijv. andere wijzers nemen of een eventueel aanwezige werkring aanpassen of vervangen. Het moeilijkste is het als de poten van de wijzerplaat niet kloppen.
Maar gelukkig zijn er wel werken van verschillende aanbieders, die onderling uitwisselbaar zijn.
Welke weet ik niet. Ik ben meer van de vintage.
Fel bedankt voor je antwoord. Het is en blijft een cadeau van mn vader, maar als fervent horlogeliefhebber, had ik toch graag dat hier een kwalitatiever hart in tikt het mineraalglas gaat er in de toekomst ook vanaf voor een saffierversie. Verder blijf ik hem wel supermooi vinden!
Poeh, moeilijk.
Dan zou er een Valjoux ( ETA ) 7750 in moeten maar die heeft
ook geen GMT wijzer.
Bovendien word dit dan een hele dure operatie.
En wellicht passen de wijzerassen niet in de gaten van de wijzerplaat.
Ik denk dat je met dit uurwerk moet leven, je zou wel een servicebeurt
kunnen laten uitvoeren maar dit is ook vrij kostbaar.
Ik denk niet dat dit horloge de trouble waard is.
ik heb me blijkbaar vergist in de 35 jewels. Op hun site staat iets van calibre 620 en 20 jewels en op een forum commente iemand dat het een seagull zou zijn?
Het beste zou precies weten wat voor een beweging het is, om de functies (automatic, datum…) maaten, plaats en diepte van de kroon en pushers… te weten en dan kijken of een betere beweging zou aan passen.
Anders misschien zo laten.
Een mooier of personelijk rotor zou de look al heel veranderen Maar dat verandert niets van de kwaliteit.
Misschien dom van mij, maar is dit nou niet net datgene wat je van je vader gekregen hebt waar hij ook blij mee was?? Een stukje historie / emotionele waarde die verloren gaat door juist dingen te veranderen…zou ik denken, maar wie ben ik.
Waarom wil je het horloge van jouw vader de vernieling induwen. zorg dat het intact blijft.
Als je aanpassingen gaat maken, heeft dat volgens mij niets meer te maken dat het ooit van jouw vader afkomstig is geweest. Je hebt dan een klein stukje van het totaal.
Daar komt tevens bij dat ingersoll best aardige uurwerken kan maken.
Mijn advies, niets aan doen. eventueel schoonmaken en in de oude staat bewaren.
Ga je eraan sleutelen, dan zal je later spijt krijgen.
Ik heb er ook een en daar doe ik helemaal niets aan.
Ik draag deze als ik op reis ben naar het verre oosten, vanwege de twee tijd aanduidingen. Alleen is de diameter vrij groot 45 mm kast, in de tropen wel eens warm.