Wie o wie kan mij iets vertellen over dit zakhorloge?

Bij mijn voorsteltopic ongeveer een jaar geleden had ik al aangegeven dat ik een zakhorloge bezat waarover ik eigenlijk weinig wist.
Vandaag heb ik eens de tijd genomen om er foto’s van te maken in de hoop dat jullie mij meer kunnen vertellen hierover.
Aangezien het een erfstuk is, is de waarde voor mij niet echt van belang. Ik vraag mij eerder af waar dit horloge vandaan komt, door wie het gemaakt is etc.
De foto’s:


de tekst op de derde foto luidt: “Ancre - Rubis” , “Ligne Droite - Double Plateau” en “Levees Visibles - Spiral Breguet”

Ook staat er op de binnenkant van de achterkant “1886 18/8 1911” wat mij doet vermoeden dat het gegeven is voor een 25 jarig jubileum ergens van.
Daaronder weer staat 14k 118855.
Ik hoor graag van jullie!

1 like

Kan je een vergrooting geven van de merken die links naast de balans zijn geschreven ? :wink:
En de maat van de platine in mm ?

2 likes

Dat zal het nummer van het patent zijn.
Het werk is in ieder geval Zwitsers (te zien aan het kruis)

Als er 14 K staat verwacht ik voor een 14 karaats gouden kast nog meer stempels. Kijk nog eens goed.

1 like

Ik zie alleen 14k staan.


Onderaan op deze deksel staan een aantal getallen (ze lijken wel handgeschreven). Hopelijk is het allemaal een beetje te zien want het is zo priegelig.

het is zo klein dat ik het er helaas (na vele pogingen) niet op krijg. Het is een zwitsers kruis met daaronder de getallen 45665. de platine is 40mm.

Dat zijn de markeringen van gegeven servicebeurten door horlogemakers.

1 like

Hallo Maurits, was het in de tijd van dit horloge niet ook mogelijk om b.v. alléén de 14 k aanduiding te hebben- zonder verdere 585 aanduiding/ stempel- en toch echt 14 kt goud te zijn, dus niet goldfilled ?:slightly_smiling_face:

1 like

Deze lijkt er wel erg op, maar dan met half plate uurwerk en zilveren kast. Het zou best een Cortebert kunnen zijn. :slightly_smiling_face: Ik zeg niet dát het er een is, er waren veel meer uurwerken die hier op leken, maar ook de combinatie met de wijzerplaat en skeletwijzers doet mij in die richting denken.

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun.cgi?10&ranfft&a&1ustu&1522249228

1 like

Foto’s en horloge naast elkaar gehouden en goed bekeken en er zijn inderdaad veel overeenkomsten! Hartelijk dank voor het meedenken en zoeken :slight_smile:

1 like

Lijkt mij gezien de finish inderdaad een zakhorloge van 1910-1920, leuk ding en zeker in 14k goud extra leuk. Waarschijnlijk zijn er meer goudmerkjes in bijv. de rand waar de scharnierende delen op sluiten te vinden.

Cortébert lijkt mij zeer goed mogelijk, maar er zijn uiteraard nog veel meer mogelijkheden en merken die inmiddels niet meer bestaan…

Hoe dan ook: veel plezier ervan!

2 likes

Onder de acht en boven de 14K stempel zie ik nog een stempel, die er uit ziet als het eekhoorntje (Zwitsers keur voor 14K goud) dat gebruikt werd tussen 1882 en 1917

1 like

Zie mijn opmerking boven.
Vanaf 1882 waren er federale voorschriften mbt de edelmetaalcontrole / stempels en keurmerken

1 like

Vriendelijk dank.

Horloge zelf is voor een verzamelaar met voorkeur voor de merkhorloges,of een speciale uurwerk, niet zo interessant :thinking::wink: om het te hebben voor de prijs van de goud als dat blijkt zo te zijn :thinking::roll_eyes: maar dat is zo getest bij de eerste de beste juwelier.
Groeten Iwan :motorcycle: