Wie o wie weet iets meer over dit horloge een akle

Een goede avond .
Sinds kort lid op het forum en tot nu toe erg genoten van alle verhalen en foto’s die voorbij komen. Nu zit ik zelf met een vraagstuk,
Dit horloge is van mij moeder wat ze destijds gekocht heeft in 1994 voor rond de 350 gulden
Aan de kalverstraat. Helaas is die er mee gestopt en niet meer in de mooiste conditie.
Wie weet iets meer over dit merk en wat voor model etc het zou zijn of enige andere info ovev Akle

4 likes

Welkom Daphnis,
Blijf genieten van alles wat je op hf tegen komt.
Als t horloge emotionele waarde voor je heeft, lekker dragen :+1:t4:
Akle zie ik niet in mikrolisk staan, wellicht een eigen merk van een juwelier geweest. Datering overigens van jaren 50, eerste helft 60, dus neem aan dat ze het niet nieuw gekocht heeft in 1994. 350 gulden is wel de hoofdprijs geweest; ook voor deze nette staat ga je dat in 2024 voor een ‘eenvoudig’ dameshorloge met chromen kastje ( wel schroefdeksel lijkt t?) niet krijgen. Dus lekker dragen en eventueel een beurtje laten geven door 1 van de hf horlogemakers.

1 like

En daarmee vrijwel zeker :radioactive: door radiumverf. Gewoon dragen, niet open maken voordat je het zeker weet! (AliExpress GM teller is voldoende voor uitsluitsel).

Leuk horloge, nieuw glaasje erop en de kast wat poetsen heb je weer een draagbaar exemplaar.
Oh ja: wel een service laten geven :+1:

Een dames automaat is toch best leuk om te koesteren.

Is Akle niet gewoon Elka achterstevoren. Elka komt ook uit Amsterdam? @basvg weet jij dat?

2 likes

@Daphnis aangezien je nogal precies weet waar en wanneer het Horloge door je moeder is aangeschaft: heb jij er ook een doosje en bon bij ofzo?

Helaas geen doos of bonnetje er meer bij.
Mijn moeder heeft gelukkig nog een redelijk goed geheugen vandaar het specifieke jaartal.
Wat goed er bij te vermelden is dat ze de band ooit heeft laten verwisselen en daar staat ELKA op.
Gr Daphnis

3 likes

:clap:

Ik denk dat Dennis gelijk heeft. Ellka heeft nog heel lang in de Kalverstraat gezeten. Tot eind jaren 80 dacht ik.
En namen werden wel vaker omgedraaid ( Enicar- Racine)
Dit horloge verdient een nieuw glaasje en een service.
Misschien staat er iets binnenin?
Ik wil die service wel doen.

Interessant. Enig idee hoe dit zit? Waarom werden die omgedraaid dan?

Omdat er (meerdere) racine’s iets deden met horloges, rancine als merknaam was al in gebruik dus enicar.

If memory serves me.

1 like

Heb ik ergens nog een dames duikertje van liggen.

Inderdaad meestal juridisch. Rechten op namen. Meneer Kiek wilde niet dat zijn naam na hem nog gebruikt zou worden.
Er is inmiddels wel een nieuwe eLka horlogfirma… Maar die meneer heet El K…, dus die mag kennelijk de naam gebruiken.

2 likes

Daarnaast zag je meer creativiteit. Toen Blancpain werd voortgezet ontstond de bedrijfsnaam Rayville SA, een verbastering (of acroniem) van de plaats Villeret. Als je hem niet meteen snapt moet je hardop lezen. :wink:

3 likes

Je vertelde er al over. In de samenwerking tussen het huidige Elka en Ace Jewelers zijn oude Elka archieven gebruikt. Ace zit hier ook op Hf, toch? Ik ben wel nieuwsgierig (what else is new).

1 like

Misschien kunnen zij dan ook meer over Akle uitvogelen.

1 like

Ik ga ook eens op zoek. Misschien zijn er meer Akle horloges!