Wie schat de waarde van dit CERTINA Kurth Freres ?

2021-12-31_124417

Ik heb een oud Certina horloge gescoord uit Italië met serienummer 1053309, Volgens de database zou het productie jaar moeten zijn: 1947. Het loopt ook nog maar heeft jarenlang stil gelegen.
Ik kwam het tegen en vond het erg leuk zo’n oud Certina horloge te hebben.
Wie kan me zeggen wat de waarde ongeveer zou zijn ?

PS het ene lug zit scheef, kijken wat we daaraan kunnen doen ?

1 like

Tja, lijkt me vrij klein, damesmodel? Kast lijkt me ook flink afgesleten op deze foto, dus enkele tientjes?

Wel een leuke vroege!

inprincipe niks waard, meer de funfactor.

1 like

Met grote waarschijnlijkheid: breken

1 like

Kleine diameter - ik gok 30 tot 32 mm, verchroomde en afgesleten kast, sterk aangetaste wijzerplaat; loopt waarschijnlijk ook nog maar net, servicebeurt is zo honderd euro plus, zeker met nieuwe opwindveer. Zo (vergelijkbaar) heb ik er een dozijn horloges als donor liggen, om ooit nog eens te ontleden voor onderdelen. Niets voor betaald destijds, maar dat was een mazzeltje.

Het is wel de oudste Certina die ik tot nu toe gezien heb hier. :ok_hand:

3 likes

5 euro op de rommelmarkt…

1 like

In model buigen door PeterLc ?

Wie is PeterLc ? Is dat een bedrijf ? Zoja, waar te bereiken ? Of is hij een forumlid ?

Uhmmmm, deze PeterLC:

Oh ja, forumlid dus. Dank je.

Een Certina van 75 jaar oud is best een leuk project. Netjes opknappen. Kastje polijsten en verchromen. Wijzerplaat is misschien ook wel te vervangen. Heeft PeterLc nog een passende wijzerplaat uit die tijd die netter is ? Het uurwerk is een 29-052. Als ik t exemplaar binnen heb, zal ik meer plaatjes posten.

1 like

En anders lekker oud origineel wijzerplaatje handhaven.

Nou, dat caliber klopt denk niet. Op het deksel staat nr 34585 2. Dat is een heel oud nummer, ik weet het niet.

Prima hoor, maar niet bij mij. :grin: Een messing kast opkalefateren en laten verchromen - kost onevenredig veel geld. Servicebeurt is nog een overweging eventueel. Maar kijk in elk geval ook even hier, want ik ben hier niet de Alwetende en Alleskunnende hoor:

Die lugpoot gaat wel goedkomen met gedoseerd geweld, maar is wel een risico.

3 likes



Ha, weer wat nieuws over de 47-er Certina Kurth Freres. Deze is vandaag ontvangen. Moet zeggen : valt me niet tegen voor zijn leeftijd van 75 jaar !
Het uurwerk loopt nog prima, erg vervuild is het niet, ga uiteraard nog een service geven.
Heb zojuist geïnformeerd wat het verchromen gaat kosten, dat is ca. € 60,-. Is nog te doen.
Wel leuk zo’n oude Certina met schuine sier letter.
PS. het lugje is goed terug gebogen, was niet moeilijk.

2 likes

Het kan zo maar afbreken.
Maar gelukkig is het goed gegaan.

20220114_114920|281x500

Blijkt gemaakt te zijn in 1946, dus net na de WO-II.
Het horloge heeft een diameter van ca 25 mm met kroontje.
Mijn vrouw wil er niet meer lopen, ha, ha…dan maar leuk voor de verzameling.

2 likes

De vlekjes op de wijzerplaat zijn er grotendeels af.

1 like