Wie weet de liftangle van IWC BP met caliber 51110?
Ik heb het niet kunnen vinden en ik heb sinds kort een timegrapher en ben de conditie van dit horloge in kaart aan het brengen
Mocht iemand het weten, of weten wasr het te vinden dan hoor ik het graag🙂
Als er geen goeroe een antwoord kan geven, kun je ook met je telefoon camera in slow motion (apple b.v. heeft 240 fps) de balans filmen.
Als je een klein puntje met een zwarte stift op de balansband zet zie je de uitslag van de balans bv. ongeveer 270 graden.
Dan varieer je op je timegrapher de openingshoek tot hij ook op die 270 graden uitkomt. Dit werk meestal best goed en je benaderd de officiële openingshoek vaak binnen 1-2 graden.
4 likes
Ingewikkelder maar weer wat geleerd😅
Voor de methode met een puntje op de balans moet het horloge geopend worden.
Ik zie teveel achterdeksels waarbij, met een niet goed passende sleutel, gepoogd is om het horloge te openen.
Laat het a.u.b. dicht als je wilt kijken of amplitude meting gaat verrichten. Zeker voor zo’n IWC 7 daags uurwerk is veel kennis en ervaring nodig. Is daarom ook door IWC in level 50 onder gebracht.
De methode met een puntje op de balans is eigenlijk bij een 2 of 3 sparks balans niet nodig, kan een getraind oog zien na stoppen van de balans en dan op gang laten komen.
3 likes
Was ook niet van plan om de case to openen😅
1 like
Klopt, een geoefend oog heeft geen puntje nodig, maar een geoefend oog is vaak iemand uit het vak en die heeft of de documentatie zelf of weet waar hij die kan vinden.
Het was meer om de liefhebbers hier op het forum een handvat te geven.
Ik ben het wel met je eens, laat de kast dicht. Al was het alleen maar om te voorkomen dat er vuil in komt. Als je ziet hoeveel horloges smurrie rondom de deksel hebben of net tussen de dekselrand en de kast zelf dan verbaast het niet dat wij in het vak vaak horloges tegen komen met stofjes op de platines, in de olie van de steengaten etc.
2 likes