Ik heb een horloge van mijn oma. Echter staan er allemaal onduidelijk tekentjes in die ik niet kan zien… als ik kras op aardwerk geeft het goud af, is het dan ook echt goud? Wie weet hoe dit klokje heet? Kan op internet geen 1 dezelfde horloge vinden namelijk
Het is het “merk” AVIA het model weet ik niet.
het Merk AVIA heeft de jaren 1980 niet overleefd vanwege de quartz.
er zijn overigens bij het googlen op AVIA wel wat feitjes te vinden hoor.
wanneer het echt goud is staan er goudmerkjes in en die heb ik op de foto niet teruggezien.
grt: Gerard
Ik bedoel inderdaad welk model. Er staan allerlei tekentjes op de banden en op de achterkant van de klok, maar helaas zijn die zo niet te lezen en kan mijn telefoon ze ook niet fotograferen. Toch bedankt voor je antwoord!
Als je een verguld (plated) horloge over een stuk onbehandeld aardewerk haalt en er blijft een ‘‘gouden’’ streep over,dan is dat het laagje goud waar de kast mee verguld is.
Het is een manier om te testen maar ook weer niet heel betrouwbaar in die zin dat je ook je vergulding beschadigd.
Tis wel zo dat de meeste oude vergulde horlogekasten gemaakt zijn van een messing legering en dat laat een zwarte streep achter.
je kan proberen om met de onderkant van 1 van de pootjes (op het achterdeksel leggen en iets hellen totdat het pootje het aardewerk raakt ) opnieuw een paar strepen te trekken…je zal zien dat na een aantal keer de strepen zwart zijn.
Op het deksel staat ''stainless steel back swiss made en op de flex zullen een aantal markeringen staan als 20m G
Dat staat voor 20 micron galvanise plating
Bij een gouden horloge is 99,99% de caseback ook goud.
Ik denk dat @AstonMartin de spijker op de kop slaat.
Gewoon houden en koesteren als herinnering aan je oma.
Ik koester de horloge ook echt al herinnering. Maar gewoon benieuwd maar de naam en waarde na het krassen is het niet beschadigd… op de banden staat D.R.G.M 1834780… tenminste dat haal ik eruit haha.
Sluit me aan bij eerdere opmerkingen, dit is op z’n best en hoogst waarschijnlijk goud doublé. Gouden horloges hebben inderdaad normaal gouden achterkanten. Er staat ook nergens een goudmerk, dus IMHO kan je uitsluiten dat het goud is. Wat er op de band staat lijkt met niet echt van belang. Of het een naam had? Wellicht, of een type nummer. Denk dat voor de waardebepaling niets uitmaakt.
De waarde van dit soort dameshorloges is overigens gewoonlijk dichtbij nihil. Dus bewaar het vooral voor de herrinering!!
P.S. Uit welk jaar denk je dat het horloge is? Dat vind ik dan weer interessant
Begin jaren 60
DRGM is een Duitse aanduiding voor het gebruik van een patent. DRGM staat voor Deutsche Reichs-Gebrauchsmuster en is in gebruikt geweest tot 1945 (het einde van het derde rijk), dus mogelijk is het klokje toch iets ouder, als er tenminste geen oudere band op is gezet…
Hoi Veerle,
Wat grappig! Bij het zoeken via Google naar een gouden bandje voor mijn Avia kom ik jou post tegen. Ik heb ditzelfde horloge, ook van mijn oma geweest, en laten herstellen. Het originele bandje zat er helaas al niet meer bij. Op mijn post hebben verschillende mensen informatie gegeven over dit klokje, dus als je het leuk vindt kan je daar meer informatie terugvinden