Wie weet de officiële reden waarom Seiko wijzerplaten van diverse diver's van een lume stip op 3 heeft voorzien?

Uiteraard, je hebt gelijk, dank daarvoor. 1996 was de voorlaatste versie, niet de eerste. Ik moest ook m’n beide artikelen van vorig jaar er even op aanpassen :grin:

Ook helemaal waar. Ik zie gelijk een donkere maar lichtdoorlatende ring in de wijzerplaat voor me :grinning_face_with_smiling_eyes:

Die van 1982 was mij ook niet bekend en die van 1996 blijft toch de versie waaraan het vaakst wordt gerefereerd als standaard ?
Maar goed, horloges om mee te duiken waren er al langer natuurlijk, een lijstje van een instituut legitimeert daar verder toch weinig aan vind ik, behoudens de tests waar ze aan moeten voldoen.

Jammer dat we nooit meer zo`n handige tweezijdig draaibare bezel krijgen zoals gebruikelijk bij Tissot en Omega bijvoorbeeld in de jaren 70 :slightly_smiling_face:

Een link naar de 1982 versie https://cdn.standards.iteh.ai/samples/12772/6347d5e3b2234df7b44d4f03cd5581b8/ISO-6425-1982.pdf

met o.a ;

6.2 Visibility
The following items of the watch shall be legible at a distance
of 25 cm in the dark :
a) indicated time;
bi set time of time pre-selecting device;
ci indication that the watch is running.

geen vermelding over 5 minuten markers.

Je weet waarom het juist bij duikhorloges zo belangrijk is dat deze maar 1 kant op kan draaien?

2 likes

Dat is vooral het verschil in oplossingen voor een probleem.
Voor “echte” duikhorloges is het van belang omdat je aan een beperkte tijd zit, tegenwoordig is dat allemaal via de duikcomputer.
De oplossingen van het vastzetten van de bezel/lunette hingen vast aan het patent voor die klikveer eronder en wie dat wel en niet mocht gebruiken.
Dat is ook de reden waarom de eind jaren 70 Seiko Tuna modellen een kogeltje op een veer hadden, de shroud moest dan het verdraaien verder voorkomen.
De Omega PloProf heeft de grote oranje knop aan de zijkant die het kogeltje op de veer blokkert.
De nieuwe Tudor FXD Pelagos heeft een bezel die 2 kanten op kan draaien, maar dat is meer een zwemmershorloge dan een duikhorloge, dus de prioriteiten liggen anders als je 1 of 2 meter onder het wateroppervlak zit.
Ik heb hier ook een redelijk nieuwe heruitgave liggen van de 1957 Bulova MIL-SHIPS en daar kan de bezel ook 2 kanten op, alleen die moet je eerst gelijkmatig naar beneden drukken voor die uit de sluiting komt en je kan draaien, doe je dat niet gelijkmatig, dan zit dat ding muurvast.

3 likes

Als ze onbedoeld verdraaien is dat handiger als het maar een kant op is (zodat de duiktijd niet onbedoeld korter kan lijken dan het is). Maar Omega had een prima oplossing dat de bezel niet onbedoeld kon draaien; da’s natuurlijk nog mooier. Als je hem dan bedoeld verdraaid is het prima dat dat twee kanten op kan.

1 like

Ah mooi mannen. Weer wat geleerd. :+1:

En gewoon opletten he, hoe laat je erin dook, in de tijd dat je leven afhing van een horloge… maar voor vliegers mag het nog steeds , zie Airain en Breitling bijvoorbeeld met 2 zijdig draaibare bezel.

Bezel induwen zoals ook bij Blancpain en IWC Porsche werkt inderdaad ook goed @CADirk .

Daar heb ik toevallig vandaag nog mee in mn handen gestaan, toch laten liggen omdat hij wel erg hoog was icm de 16mm band.

De Squale 2002 (101 atmos) heeft hetzelfde bezelsysteem als de mil-ships overigens.

Dit dus

1 like

Die bestaan ook. Had ze oa op Ali gezien.

Ik weet niet beter dat de FXD vooral een onderwater navigatie horloge is. Toch?

2 likes

Klopt, is inderdaad bedoeld om bij de onderwaternavigatie te timen hoe lang men in een bepaalde richting moet zwemmen. En dan is het wel handig als men sneller de bezel op de juiste tijd kan zetten voor de volgende route, is dan gemakkelijker als men die dan niet helemaal rond moet draaien.

Wat ik dus al schreef in mijn eerste post :grin::wink: Alleen niet met zoveel woorden. Bedankt @ivar1 voor de aanvulling.

4 likes

Ik zou het leuk vinden als Seiko een duiker zou uitbrengen zonder datumvenster, vind wijzerplaten zonder datum veel mooier.

1 like

Ik zou het fijner vinden als Seiko eindelijk eens de wijzerplaten opnieuw ontwerpt, zodat de lumepip op 3 er netjes op staat.

Nu lijkt het net een aftermarket-aanpassing, waardoor het originele ontwerp compleet verpest is. Jammer!

1 like

Ben ik het wel mee eens, en dan zou van mij de Prospex ‘X’ er ook weer af mogen, en bijvoorbeeld naar alleen de kroon verhuizen.

1 like

Voor zover ik weet hebben ze dat helaas nog nooit gedaan. Er bestaat wel een Grand Seiko duiker zonder datum (maar met een quartz uurwerk). De SBGX335 bijvoorbeeld.

En er bestaan wel mods zonder datum, zoals Milsub rip-offs (ik hou niet van het woord hommage voor schaamteloze en gewetenloze kopieën).

1 like

Grappig. Vanochtend heeft Seiko de SJE093, 62MAS re-edition, uitgebracht en daar is een heel klein lume-stipje op de index naast het datum-venster geklodderd :joy:

4 likes

Staat fraai zo :joy: had dan een streepje gedaan in plaats van een dot…

1 like