Wie weet dit?

Hallo,
Ik vraag me iets af : waarom staat bij de Rolex Submariner no date perpetual op de wijzerplaat ?
Ik dacht altijd dat perpetual met de datum aanduiding op een horloge had te maken,maar dit horloge heeft helemaal geen datum.

Wie o wie weet dit

Groet Peter

Hallo Peter,

De benaming “Perpetual” heeft bij Rolex de betekenis van “automatic”. De Sub no-date is immers ook een automaat, en dus krijgt ook dit horloge (een hele fraai horloge overigens), de toevoeging Perpetual.

Toen ik mij begon te verdiepen in de horlogewereld vond ik dat ook een zeer verwarrende term. Bij alle andere merken heeft de term Perpetual inderdaad betrekking op een eeuwigdurende datum- of kalendermechanisme.
Maar Rolex heeft daar wel een handje van, voorbeeld: Andere merken volstaan met de term Chronometer, en Rolex doet er voor dezelfde betekenis nog een schepje of wat erboven op, en noemt het “Superlative Chronometer Officially Certified”. Exact hetzelfde, maar het bekt wat lekkerder.

gr,
Hans Mennink

Dank je Hans.

Groet Peter

Het schepje er boven op hebben ze afgedongen door de hoeveelheid geteste horloges te garanderen.Uit mijn hoofd gezegd minimaal 600000 stuks per jaar.groeten Tim.

Ze hebben niks afged(w)ongen, ze blazen het begrip “chronometer” alleen op en laten het meer lijken dan het werkelijk is.

Ruud