Wie weet er meer over deze Steinhart NavB?

Sinds een paar dagen is in mijn bezit deze Steinhart NavB handopwinder. Met zijn 47mm is het verreweg het grootste horloge in mijn verzameling.

Als ik deze vergelijk met de Steinhart NavB zoals die op dit moment op hun site aangeboden wordt, zie ik enkele belangrijke verschillen.

Het uurwerk lijkt hetzelfde, prima afgewerkt met Geneva Striping en geblauwde schroeven.
De diameter is ook hetzelfde (47mm), en de diamant-vormige kroon ook.

De verschillen met het huidige model zijn de volgende:

Het betreft blijkbaar een Limited Editie.

Echter, nergens staat een vermelding omtrent de oplage van deze Limited Editie.

Het ref.nr. is S-12-06.

Opvallend is de aanduiding Swiss made in Jura. Een heel specifieke productieaanduiding…

De wijzerplaat vertoont wat meer verschillen met het huidige model.

Aanduiding van Tritium als lichtgevend materiaal

Een open 4 ipv een dichte 4 bij de huidige modellen.

De sekonden worden aangeduidt per 5-sekonden, ipv 60 sekonden streepjes op het huidige model.

Verder heeft dit model een vlak saffier glas, ipv een gebold saffierglas bij de huidige modellen.

Wie weet er meer te vertellen over dit model? Hoe groot was de oplage?

Volgens mij is het de stalen versie van de tot 88 stuks gelimiteerde “Grand Marquis”. Ik denk dat die voor de Amerikaanse markt is gemaakt waar Steinhart inmiddels geen Steinhart meer heet. Lees hier maar “even”: http://www.bdwf.net/viewtopic.php?t=12327
Helaas ontbreken de meeste foto’s maar de schrijver heeft de eerdere gouden of vergulde versie gekocht. Alles klopt met die van jou behalve de T, daar staat bij die van hem de limitering en Grand Marquis. De stalen versie was, toen hij dit schreef, eind 2006, nog niet uit.

Apart inderdaad. Kan ik aannemen dat je deze niet gewoon van de website hebt gekocht in de veronderstelling dat je een reguliere versie te pakken had? Vind hem overigens zeker niet minder mooi dan de normale versie, gefeliciteerd met deze fraaie aanwinst!

Ik heb hem uit het buitenland (tweedehands) gekocht.
Het horloge is gekocht op 7 dec. 2007.

Het ziet inderdaad naar de stalen Grand Marquis versie uit.

het is iig een mooie hans !!

Hans, ik heb helaas geen idee wat betreft de vraag maar ik wil je wel feliciteren met deze prachtige aanwinst!
Weer zo’n klok die ik ook nog eens wil aanschaffen ooit…

Een heel mooi klokje, vooral het duurdere Unitas uurwerk is prachtig.(tu)
Dat Steinhart de namen wel eens veranderd heb ik een paar jaar geleden al eens gezien.
In het Duitse tijdschrift Armbanduhren van 2004 stond geregeld een kleine advertentie met afbeelding van een groot vierkant Phenex horloge voor 299 euro.
Het horloge was alleen via internet te koop bij Watchunion.com
In 2007 werd dit horloge op de Duitse Ebay te koop aangeboden met de naam Robert en Divinus.
De Divinus was te koop voor 50 euro, voor de Robert 80 euro.:slight_smile:
De aanbieder was Steinhart watches die ook tourbillons en andere chinese klokjes verkocht.
Als ik me niet vergis is dit een Duits echtpaar.
Ik heb toen een Divinus gekocht, maar kreeg de duurdere Robert toegestuurd

Vrijwel hetzelfde horloge is nog steeds in de aanbiedingop hun website, goudkleurig, met een ETA uurwerkje zonder triple date en met de naam Steinhart er op.
Groet.Chris