Wie weet hier iets over te vertellen?

Onlangs kreeg ik van een maatje een, voor mij onbekend, horloge. Het kwam uit een verzameling memorabilia 1e wereldoorlog. Op zich ziet het er wel uit oud, maar zou het ook werkelijk uit die tijd zijn? Het horloge loopt niet en de secondenwijzer mist. Behalve de nummers en pijl op het deksel kan ik geen naam of andere letters/cijfers ontdekken, ook niet op het uurwerk. Omdat de 1e wereldoorlog ook mijn interessegebied is ben ik natuurlijk erg nieuwsgierig.

De foto’s:

Alle info is welkom.

rombo

Ben je bekend met het MWRforum? Dat is de plek om heel snel informatie te krijgen over het horloge. Als je je aanmeldt, voorstelt en aangeeft dat WO I je interessegebied is, heb je -denk ik- heel snel respons!

http://gator1088.hostgator.com/~mwr/forums/forumdisplay.php?f=2

(Ze hebben momenteel hostproblemen, vandaar de onverwachte URL hierboven)

Menno

Je zou zeggen, het is iets Brits, militairs met die Broadarrow erop.

Bedankt voor de tip. Ik ga dit MWR forum zeker benaderen.

rombo

Broadarrow mag door toedoen van dat tuig van Omega niet meer gezegd worden…

Stelletje schurken.

De broadarrow (die de Engelsen voor het leger vanaf ca 1100 gebruikten, dus aanmerkelijk vroeger dan Omega) wordt tevens Pheon genoemd.

Dit lijkt mij inderdaad een “issued” trenchwatch. Onderdelen zullen vermoedelijk niet verkrijgbaar zijn. Het is een - voor de tijd correcte - vroege versie van een polshorloge. Dat is ook wel te zien aan de wirelugs, duidelijk een overgang van ee zakhorloge naar het moderne polshorloge.

oh, die layout komt me bekend voor, die “dwarsbalken”. maar ik ben vergeten waar… (sorry, tis de leeftijd)

ik kom 'm vast nog wel tegen, hopelijk heb je al eerder antwoord van de echte goeroes :slight_smile:

rombo319 Schreef:

Bedankt voor de tip. Ik ga dit MWR forum zeker
benaderen.

rombo

Dat is dus gelijk gelukt, zag ik zojuist! Mooi dat je meteen een antwoord hebt.

Menno

Allen dank voor de reacties. Op het MWR-forum wist men mij te vertellen dat dit inderdaad een trench-horloge is en het uurwerk is zeer waarschijnlijk een Jaeger wat zich kenmerkt door de drie bruggen.
Ik weet weer iets meer.

groets,
rombo