Ik weet helemaal niets over horloges dus graag wat hulp. In een erfenis vond ik 2 oude zakhorloges.
Horloge 1 draagt het merk Rosskopf, de vermelding "antimagnetic’en heeft een secondewijzer. Het horloge loopt een paar minuten als je het opwindt maar valt dan stil tot je er eens mee schudt.
Horloge 2 is eveneens van het merk Rosskopf maar is blijkbaar wat luxer: ook een chrono, een dekseltje achterop waar in een ovaaltje “0.900” is gedrukt, en daarnaast ook het nummer 5447 staat gestempeld. Dit horloge loopt niet meer.
Algemene informatie: is dit een bekend merk, historie, etc…
Wat zou een opkoper nu geven voor die horloges (mijn broer wil ze niet hebben maar ik wil hem wel zijn rechtmatig deel geven in geld)?
Ik hoop dat beide horloges weer lopend te krijgen zijn. Kennen jullie een horlogemaker in de driehoek Breda - Bergen-op-Zoom - Antwerpen die je kan aanbevelen?
Ik heb wat algemene geschiedkundige informatie over de ‘Roskopf’ uurwerken.
Daar het teveel is om deze informatie uit te typen (kan niet scannen) wil ik je, indien gewenst, deze informatie middels de post doen toekomen. Stuur mij dan een PB met je adres.
Alle adviezen omtrent technische zaken laat ik graag over aan de deskundigen die hier ook aanwezig zijn op het forum.
Deskundig ben ik zeer zeker niet, maar ik heb wel een paar zakhorloges in de verzameling.
De Rosskopf zakhorloges zijn ruw geschat tussen 1880 en 1925 gemaakt.
Het waren zeer goede horloges voor een zeer lage prijs.
Zoiets als een Swatch horloge nu.
Er is niet zoveel belangstelling voor dacht ik.
Op marktplaats.nl zie je ze soms voor prijzen rond de 25 euro.
Kijk maar eens in de" rubriek sieraden en tassen" en daarna “horloges antiek”.
De chronograaf is een ander verhaal.
De kast is waarschijnlijk van zilver, de 900 geeft waarschijnlijk het zilvergehalte aan.
Er moeten dan ook meerdere zilver merkjes in de deksels, en onder de kroon staan.
Een Rosskopf chronograaf is mij niet bekend, het zijn meestal wel hoogwaardige Zwitserse uurwerkjes.
Jammer dat je geen foto van het uurwerkje hebt.
De prijs van een merkloze, defecte chronograaf ligt, ruw geschat meestal rond de 75-150 euro.
Voor eentje die werkt het dubbele.
Staat er toevallig Omega, Longines of Rolex op het uurwerk, dan kun je de bedragen verveelvoudigen.
Groet. Chris
Roskopf schrijf je namelijk maar met 1 “S”…
Dit horloge is waarschijnlijk gemaakt door een fabrikant dat zijn penanker-horloge extra wilde opwaarderen geven door er een op Roskopf gelijkende naam op te zetten; waarschijnlijk had de merknaam toendertijd een goede reputatie, tegenwoordig moeilijk te begrijpen, omdat Roskopf als algemene term voor alle (goedkope) penanker horloges gebruikt wordt.
Staat er op de kast van dat tweede horloge ergens Roskopf?? zoals Chris al aangaf, lijkt het mij ook qua uiterlijk een vroege Zwitserse chrono (dus met anker-uurwerkje), beduidend meer waard als een penanker horloge, een fotootje van het uurwerk zou dat meteen duidelijk maken…
De ‘vroege Zwitserse chrono’ heeft twee deksels. Op het achterdeksel staat een soort schild (waar je een naam of letter in kunt laten graveren. Die achterklep kan geopend worden en binnenin vind ik de vermelding 0,900 in een ovaal (zilverpercentage?). Verder de cijfers 5447 (patent of serienummer?). En een klein (zilver?)merkje in de vorm van een (heraldische) leeuw. Binnenkant lijkt zilver.
De voorklep (met glas) krijg ik met veel moeite ook open, maar dan kan ik alleen de wijzerplaat aanraken.
Kortom, een foto van het uurwerk kan ik niet maken.
Suggesties?
Meestal zit op 11 uur een flauwe uitsparing waar voorzichtig een mesje tussen geplaatst kan worden.
Daarna heel voorzichtig het dekseltje open proberen te wippen .
Helaas is het heel moeilijk om geen sporen op het deksel of uurwerk achter te laten.
De merkjes zijn inderdaad zilvermerkjes, je ziet er ook een onder de kroon zitten.
Succes.
Groet. Chris
Het mesje er zo tussen plaatsen en dan iets kantelen,met een dun mesje gaat het beste.
Eerst de buitenste deksel, daarna de binnenste.
Pas op dat het zakhorloge toevallig geen schroefdeksel heeft, bij deze moet het deksel eraf gedraaid worden.
Deze schroefdeksels bezitten geen scharnieren.
Groeten, Chris.