Hallo,
Na jaren meelezen op dit leuke liefhebbers forum heb ik vragen over een Ebel.
Als erfenis van mijn al jaren overleden vader heeft hij nutteloos stof liggen te happen in de kluis.
Paar jaar geleden bij een juwelier een service beurt gegeven en sporadisch gedragen met kerst.
Als ik zoek bij Ebay of Chrono24 staan er duizenden Ebels te koop maar dit model kom ik niet tegen.
Ik heb verder geen informatie, alleen dat deze 18 karaats goud is en handwinder.
Het uurwerk loopt goed maar ik weet niet wat voor uurwerk erin zit en zou er graag meer over willen weten en mogelijk iets over de waarde
Ben benieuwd naar de reacties
Groeten, Hans
P.S. zelf in collectie: 3 Tissot, 1 Hamilton, 1 Seiko en een radio gestuurde Casio voor de juiste tijd bij autosport
Ebel staat niet bekend om een iconisch ontwerp, en dit is er ook zo een. Gewoon een gouden dresser. Alleen als je hem laat openmaken kun je achter het uurwerk komen. En dat zal hoogstwaarschijnlijk een Ebel gesigneerd Zwitsers uurwerkje zijn.
Ebel verdient wel iets meer credit. Ebel heeft een lange rijke historie (vanaf 1911), en was een kwaliteitsmerk.
In hun chrono’s gebruikten ze oa El Primero kalibers. Die horloges gingen kwa prijsniveau richting Daytona prijzen.
Ebel staat juist bekend om hun heel “eigen” ontwerpen. De “1911” (daarom weet ik het oprichtingsjaar) is het bekendst. Ik heb het nooit mooi gevonden, maar in de jaren 80 en 90 waren ze nog behoorlijk populair. De 1911 is onaardig gezegd een platgeslagen circel met 5 schroeven, kwam in 1000 smaken:
Ebel Discovery:
Dan had je nog de E-type:
De populariteit van Ebel is dramatisch gedaald, weinig verkooppunten, heel lastig te verkopen. Toch vind ik dat de 1911 iconisch is, en dat Ebel in het algemeen meer dan de meeste merken heel eigen ontwerpen maakte. (Hoe lelijk ook imo, moet ik erbij zeggen).
Ik sluit niet uit overigens, dat er ooit een aantal verzamelaars de 1911 gaat omarmen. De kwaliteit, en juist de iconiciteit kunnen daar beide een aanleiding toe zijn. Ooit waren de Heuer chrono’s en de Yema duikers ook geheel uit de gratie.
Dat klopt natuurlijk wel. Maar wel van goede kwaliteit, met een beetje quirkyness wat elke Ebel heeft.
Ik heb zelf een Ebel modular en het uurwerken is niet van Zenith. Het is Anderson Zenith heeft jurist als basis het ontwerp van de Ebel modular in Hun el primero.