Wie weet meer over dit horloge?

Onlangs heb ik vanuit een erfenis van m’n opa een horloge gekregen. Hij heeft dit horloge destijds van zijn broer gekregen. Wie kan er meer vertellen over dit horloge? De enige informatie die ik heb is dat het een gouden Tissot is.
Ik kijk uit naar jullie reacties!

2 likes

Fraai horloge en een mooi gedenkstuk. Heb je nog een foto van het achterdeksel zodat ze het materiaal kunnen vaststellen?

Ik zie sporen op de wijzerplaat die wijzen op vochtschade. Mocht je overwegen om het horloge dagelijks te gaan dragen dan adviseer ik met zekerheid een grondige service. Via het forum kun je in contact komen met zeer goede horlogemakers die voor gunstige prijzen werken.

Bij Tissot staat het modelnummer aan de binnenkant van de kast, op basis van het serienummer op het uurwerk is het productiejaar te achterhalen.

Vergeten te vermelden… Ik heb toch nog iets meer info… Zie achterkant:
Naar mijn idee werden deze horloges verstrekt door Philips bij een 25 jarig jubileum van een werknemer. Daarnaast staat de naam van m’n opa’s broer er.

1 like

Goudkleurige achterkant doet inderdaad een gouden kast vermoeden. Wel apart dat de secondewijzer mist, er is al eens iets mee gebeurt.

Ik heb bijna dezelfde gehad, uit 1960, met een Tissot 783 uurwerk erin. Die had net zo’n mooie linnen wijzerplaat en was van 14 ct goud. @HorloG heeft gelijk: je zou de binnenkant van het deksel moeten kunnen bekijken voor meer info over het horloge zelf. Er moet wel ergens aan de buitenkant in de rand of op de lugs een goudmerkje staan, als ie van goud is. Tissot produceerde namelijk ook veel vergulde horloges, met 20 micron goudlaag. Dat staat in dat geval vermeld aan de zijkant tussen de lugs aan de 18.00 uur kant. Hier die van mij. :slightly_smiling_face:

1 like

Zou je het horloge ook opnieuw kunnen laten opmaken inclusief secondewijzer? Of wordt dat een duur grapje?
Volgens m’n ouders ging het horloge regelmatig naar de juwelier voor onderhoud maar ging m’n opa er niet heel fijn mee om… :wink:

Vast wel, maar het wordt nooit meer hetzelfde. Een nieuw secondewijzer zou wel moeten kunnen denk ik.

1 like

Mooi hoor.
Ik zou zoals gezegd een service laten uitvoeren. Zoek via hier een goede horlogemaker. Ga niet langs start (eh, de juwelier), dat kost veel extra. Een horlogemaker die thuis is in vintage kan je ook wel aan een secondenwijzer helpen. De wijzerplaat zou ik ongemoeid laten, dat wordt altijd slechter.

Ik zou gewoon een oogje open houden op ebay en dergelijke voor een betere wijzerplaat. Er zijn mondiaal ook best een aantal handelaren die oude onderdelen op voorraad hebben, dat is zoek en mailwerk. Ik meen deze wijzerplaat toch wel een aantal keer gezien te hebben, maar even snel googlen levert nog niets op. Gewoon geduld hebben.
Misschien is dit horloge er ook wel geweest in staal, maar met dezelfde wijzerplaat. Dan kun je ook de aanschaf van een stalen horloge als donor overwegen. Zou niet heel duur moeten zijn.

Alleen heb je bij een stalen horloge zelden goudkleurige indexen op de wijzerplaat.

“Zelden” is toch te sterk gesteld hoor. Al is het een minderheid, dan toch best een grote minderheid. Ik zie het zeer geregeld.

Bedankt voor de tips! Ik ga eens op onderzoek uit…
Mochten er nog meer tips binnenkomen, ik houd me aanbevolen :slight_smile:

Heb tussen de lugs onder inderdaad een goudmerkje staan.

1 like

Prima! Even met een loupe goed bekijken en Google raadplegen. Of een goede helder zichtbare foto hier posten. Succes ermee! :slightly_smiling_face: