Wie weet meer over dit vreemde MontreLuxe horloge?

Wie o wie kan mij wijzer maken? Ik heb een geinig horloge gekocht maar kan via google niets over het merk vinden ( op een paar zakhorloges na). Heeft iemand zo’n exemplaar wel eens gezien en dan vooral met een ‘floating second’ en wellicht zelfs van dit merk? Ik vermoed dat hij begin jaren zestig is. Op mijn blog die ik samen met een mede horlogefreak heb opgezet, hier heb ik een filmpje staan wellicht iemand mij kan helpen:

(In het eggie ziet hij er trouwens nog best OK uit!)

De naam doet me het ergste vermoeden…

of zoals de productmanager van een groot nederlands bouwmaterialenbedrijf ooit zei op een lezing: “toen we in de folder het woord design erbij zette stegen de verkopen zowaar” :wink:

ps. leuk blog, veel over gehoord :wink:

Jazzper Schreef:

De naam doet me het ergste vermoeden…

of zoals de productmanager van een groot
nederlands bouwmaterialenbedrijf ooit zei op een
lezing: “toen we in de folder het woord design
erbij zette stegen de verkopen zowaar” :wink:

ps. leuk blog, veel over gehoord :wink:

Haha, grappenmaker! Maar ik zal zeker ook niet beweren dat het om een kwaliteits horloge gaat. Maar je moet toegeven dat de originaliteit van de wijzerplaat bonuspunten verdient! Ik heb 'm alleen daarom al graag in mijn collectie. Je zou de reacties van mensen moeten zien; Ongeloof, verbazing. En het wordt nog leuker als je zegt dat er geen batterijtje in zit!

Die verbazing kan ik me zeker voorstellen en ja: voor innovativiteit krijgt dit horloge (van mij) zeker punten. Het feit dat het een vintage is, maakt wel duidelijk dat die techniek niet ‘doorgebroken’ en/of verder verfijnd is. Ik zou me kunnen voorstellen dat het ook wel erg gevoelig is. Kun je bijvoorbeeld die bewegende wijzerplaat van buitenaf (per ongeluk) tegenhouden?

Je kunt hem niet van buiten af tegenhouden. Maar de schijf heeft wel de neiging af en toe te slippen ( vooral als hij tijdje heeft stilgestaan).Hij gebruikt natuurlijk gewoon het normale asje van de secondenwijzer en ik kan me voorstellen dat hij daar niet echt voor gemaakt is. Zou me niet verbazen dat het plastic van de schijf op den duur wegslijt. Misschien voor de zekerheid maar een inimini dotje rubbercement op doen, kan hij niet gaan ‘slijpen’. Het glaasje wat er op zit is overigens van bijzonder dunne kwaliteit. Misschien dat dit horloge wel speciaal gemaakt is voor kermisexploitante. Wie wil er nou niet zo’n mooie ‘Montreluxe’ winnen met toeters en bellen?!

:sunglasses:

Het idee van een doorschijnende plastic/plexiglas plaatje op de as van de seconden wijzer wordt wel vaker toegepast.

Eind 2009 kocht ik dit Russische horloge: een Sputnik uit de jaren '50, gemaakt ‘ter ere van’ de lancering van de eerste kunstmaan ooit, de Sputnik, door de Soviet Unie. Op de secondewijzer zie je een rood puntje dat de Sputnik moet voorstellen die zijn rondjes om de aarde draait. In originele staat redelijk moeilijk te krijgen, met een fake/‘after market’ wijzerplaat zijn ze er zat. Hier een foto van de mijne (ff op klikken voor een groter plaatje):

http://i10.photobucket.com/albums/a133/tvreeken/horloges/Sputnik_02.jpg]
[img]http://i10.photobucket.com/albums/a133/tvreeken/horloges/th_Sputnik_Kirova.jpg[/img

Dit liet ik op WUS zien en toen reageerde er een Russische verzamelaar uit Moskou die ook dit horloge had (twee stuks zelfs), maar met een doorzichtige schijf met een raketje op de plaats van de secondewijzer. Het zijn de enige twee van dit type die ik ooit gezien heb.

Wel geinig toch:D

He wat grappig! En dat er nou juist een gelijksoortige concept van is uit het communistische Rusland. Deze 2 lijken nog redelijk uit dezelfde periode te komen ook.Thanks! Nu nog iemand vinden die een model heeft waarvan ook de ‘edelstenen’ aan de buitenkant van de wijzerplaat meedraaien of iets van Montreluxe weet. Stapje voor stapje kom ik steeds meer te weten…

De Montreluxe is een beetje te BLING voor mij, maar een Sputnik zou ik toch graag hebben.
Waar vind je zoiets?

vouwfietser Schreef:

De Montreluxe is een beetje te BLING voor mij,
maar een Sputnik zou ik toch graag hebben.
Waar vind je zoiets?

Die van mij heb ik op de Rikketik gekocht. Op eBay staan ze ook, maar meestal met een after-market wijzerplaat en de wijzers zijn vaak ook niet goed. Vooral de secondewijzer met de rode stip wil nog wel eens vervangen zijn door een gewone wijzer.

De after-market wijzerplaat ziet er altijd te mooi uit om waar te zijn. De echte vertonen craquelé vanwege de leeftijd. Verder gebruik ik, naast de boeken die ik heb, deze websites altijd als referentie: http://www.netgrafik.ch/russiantimes.htm http://www.ussrtime.com/

De Sputnik met het doorschijnende plaatje ipv een seconedwijzer heb ik nog nooit gezien, behalve deze twee op de foto van die verzamelaar in Moskou.