Wie weet meer over horlogemerk Nitex?

Bedankt voor het nakijken op deze site.

1 like

Nog een filmpje

1 like

Dat is leuk, weer een filmpje over een Nitex horloge. De teksten zijn wat moeilijk te begrijpen :rofl:,. Het is een mooie chronograaf. Mijn Nitex is gewoon simpel. Waar halen jullie toch al die filmpjes vandaan? want met google vind ik niets over Nitex, dus knap om ze te vinden. Bedankt.

Nitex is gewoon een van de duizenden zogenaamde plakmerken die er voor de quartz tijd waren. Iedere juwelier of zelfs particulier kon horloges bestellen en op de wijzerplaat laten vermelden wat je wilde. Er is dus geen Nitex fabriek die Nitex horloges maakte maar er woerden dus kasten en wijzerplaten besteld en uurwerken ingekocht en die werden na assemblage verkocht onder naam Nitex.

3 likes

Ik denk toch dat je onderschat hoeveel kleine assemblagewerkplaatsjes er in de jaren 50 en 60 waren met elk hun eigen merkje. Ze produceerden weliswaar geen onderdelen en kochten uurwerken, wijzerplaten, wijzers en kasten in, maar assembleerden wel zelf, dus dat zijn niet per definitie plakmerken die compleet geassembleerde horloges met hun naam op de wijzerplaat inkopen. NB ook Rolex is als assemblagebedrijfje begonnen en heeft lang uurwerken en kasten ingekocht.

2 likes

Oh, dat is interessant om te weten. Dacht altijd dat horloges altijd uit echte horloge fabrieken kwamen. Bedankt voor dit weetje. Nu snap ik dat sommige vintage merken nauwelijks te nog te traceren zijn. Zo heb ik ook nog een Taunus waar ik niets van weet. Ga ik binnenkort op het forum zetten met foto’s om te zien of mensen daar informatie over hebben.

Heel informatief! Hier ben ik echt “wijzer” van geworden. Bedankt.

Zelfs PP kocht deels uurwerken in (de chronografen obv Lémania), alsook de kasten soms bij François Borgel (https://www.acollectedman.com/blogs/journal/borgel-casemaker), terwijl de wijzerplaten standaard aangeleverd werden door Flückiger (uit ca. 1860, inmiddels overgenomen door PP).

1 like

De horloge industrie zit veel ingewikkelder in elkaar dan ik dacht en wist. Bernard, wat staat voor PP? Bedankt voor de info overigens.

Patek Philippe

1 like

Dank je. ben nog een groentje in de horlogewereld :grinning: