Ik heb een mechanisch automatisch horloge van het merk Nitex. Swiss made. Kast verguld, 34 mm excl. kroon.

Dit is wat ik weet. Googelen levert geen informatie op.
Wie weet meer over het merk Nitex?
Ik heb een mechanisch automatisch horloge van het merk Nitex. Swiss made. Kast verguld, 34 mm excl. kroon.
Dit is geen automaat maar een handopwinder
Dat leek het te zijn, maar het is echt een automaat. Hij gaat alleen lopen als ik hem draag. De kroon kan enkel gebruikt worden om hem gelijk te zetten. Kan niet opwinden.
Dan zal hij toch een rotor moeten hebben.
Een rotor? Ik heb hem nooit in het echt open gezien, want ik kan geen horloges open maken en weet ook weinig van de techniek. Ik heb dus alleen de foto. Hij kan echt niet opgewonden worden. Na zo’n 30 uur valt hij stil. Draag ik hem weer dan gaat ie weer prima lopen, conclusie, ook al is hij oud toch een automaat.
Dan klopt de geplaatste foto niet
Dat uurwerk op die foto is in ieder geval geen automaat.
Zijn 2 verschillende horloges.
Leuk, een raadsel? Op de achterzijde staat ook Nitex, zie de nu geuplode foto. vraag: als een horloge alleen loopt als het gedragen wordt, dan MOET het toch een automaat zijn???
Het staat in ieder geval op de deksel.
Wat @Scudo en @Jero1 zeggen.
De uurwerk foto hoort niet bij dit horloge, de kroon is niet hetzelfde.
En een ander bandje
Sorry, de leeftijd heeft toegeslagen, niet van het horloge, maar de mijne. Van het binnenwerk van het Nitex horloge heb ik geen foto. De foto’s met het bruine bandje zijn van een ander horloge. Bedankt voor de opmerkzaamheid, nu kan ik mijn archieffoto’s corrigeren. Nog steeds niemand gereageerd over het merk Nitex.
Altijd leuk zo’n Babylonische fotoverwaring
Wat geweldig om een filmpje te hebben van een Nitex horloge. Die in het filmpje heeft lichte wijzers, de mijne zwarte. Bedankt.
Ik ook niet, maar het horloge heeft een vergulde kast en een goudkleurige wijzerplaat, dus de combinatie met zwarte wijzers vind ik wel er mooi bij passen.
Werd vroeger wel eens gedaan om de leesbaarheid te verbeteren. Ansich niet slecht lijkt me. Maar ik zou opten voor goude wijzers.
Kun je de achterkant niet even eraf halen? Dan kunnen we meezoeken naar het uurwerk
Bedankt voor de info,weet nu ook dat Nitex ook dit soort horloges maakt. Zien er vrij hedendaags uit.
Achterkant er even afhalen??? ik ben al blij dat ik een horloge kan omdraaien . Ik weet [nog] niets van uurwerken, dus ook niet hoe ze te openen en ik heb ook geen kennissen die zulke dingen kunnen. Jumper heeft zelfs foto’s/videotje van andere Nitex horloges [dank], maar ik weet nog steeds niets over de fabrieksgeschiedenis. Daar ben ik ookheel benieuwd naar,
Mikrolisk kent dit merk niet. Het uurwerk geeft misschien nog wat aanwijzingen.