Wie weet meer over mijn opa’s horloge?

Niet alle horlogemaker willen nog aan cylindergang werken. Dat leert men niet meer op school voor bijna een eeuw. Wat de waarde betreft is het zeker een verlies. Deze horloge hebben bijna geen waarde, dus een service beurt levert niets er op. Maar als het emotioneel is, zoals @Ruud heeft gezegd, ben je alleen om te beslissen.
De onderdelen kunnen zeker origineel blijven : als die loopt is er zeker niets te vervangen :wink:
Een service beurt is om een weer lopen staat zonder probleem te krijgen en schoonmaken, soms om klaar te zijn voor de volgende eeuw.
Maar om in een kast te blijven liggen hoef dat niet.
Mvg,
BD

2 likes

Airbus gebruikt retard om de gashendel terug te trekken als callout. #feitjevandedag

2 likes

Dank @brunod voor alle informatie! Ik heb weer wat geleerd op horloge gebied!

1 like

goedemiddag,

ik werd geroepen… :rofl:

Volgensmij is het meest hierboven al gezegd.

Dergelijke horloges hebben vrijwel geen waarde, een paar euro, met geluk een tientje.
Emotionele waarde is denk ik een stuk hoger. Het horloge zal van omstreeks 1920-1920 zijn, en het uurwerk is een cylindergang van lage kwaliteit. Zal destijds toch nog wel wat gekost hebben (want alle horloges waren vrij prijzig), maar kwalitatief was het voor de standaarden toen ook al een matig horloge.

Technisch gezien kunnen het absoluut hoofdpijndossiers zijn. Heb er momenteel eentje te reparatie waar al eens eerder aan geklungeld is, dan kost het uren en uren om hem enigszins acceptabel te laten lopen. Mocht je hem willen gaan dragen is een onderhoudsbeurtje wel aan te bevelen. Als het meezit is het alleen een kwestie van “olie verversen”, in het slechtste geval is het een hoofdpijndossier voor de horlogemaker.

Mocht je nog meer vragen
Met vriendelijke groet,
Koen

3 likes

Dank @koen voor de bevestiging van bovenstaande. Al met al toch flink wat wijzer geworden over opa’s horloge. Denk niet dat ik het horloge zelf ga dragen dus zal de horlogemaker een hoofdpijn dossier besparen. Bewaar het horloge goed als een mooie herinnering aan opa!