Wie weet meer over mijn opa’s horloge?

Hoi allemaal. Mijn opa is 20 jaar geleden overleden. Een van de weinige erfstukken die ik nog van hem heb is een oud horloge. Het betreft een vintage handopwinder. Het horloge is niet meer in goede staat maar het houdt nog wel redelijk tijd met een afwijking van ongeveer een minuut per dag. De kroon lijkt vervangen. Op het horloge is geen merknaam te vinden. Bij het openen van de kast kwam ik er achter dat mijn opa zijn naam op het uurwerk heeft gegraveerd. Het is niet netjes gedaan maar heeft het voor mij persoonlijk wel meer emotionele waarde. Tevens kwam ik er zo achter dat het een Swiss Made uurwerk betreft. Ik zou graag wat meer te weten willen komen over het horloge. Is hier iemand die mij hierbij kan helpen?

20 likes

Wow. Oud beestje! Jaren '20/'30. Zeer eenvoudig uurwerk, mogelijk cylindergang. @Koen of @Brunod zijn enkelen die er wellicht meer van weten.

6 likes

Dankjewel voor het meedenken!

1 like

Zij zijn nu automatisch wakkergeschud. :wink:

2 likes

Prachtig! Heel benieuwd naar de herkomst. The floor is yours @koen @brunod

2 likes

AF SR betekend Avance/Fast Slow/Retard.

Dat is het enige wat ik je kan melden.

3 likes

Kom maar door @koen en @brunod…3 x scheepsrecht!

sure? klinkt wel erg lomp

1 like

De naald van het kompas (bij de letters A,F,R en S) staat wel heel erg naar de A en F.
Dit geeft aan dat er alles aan gedaan is om het horloge sneller te laten lopen.
Een servicebuurt kan het waarschijnlijk wel gebruiken.

1 like

Is een cylinder gang uurwerk met het kompas volledig verdraaid om nog een enigszins acceptabel resultaat te hebben met betrekking tot het gelijklopen.
Zal idd wel een beurt kunnen gebruiken.

3 likes

Als je het op z’n Frans uitspreekt klinkt het misschien iets minder lomp.

2 likes

Ja, het zal zeker een servicebeurt kunnen gebruiken. Het horloge is tientallen jaren niet gebruikt. Maar ben met name benieuwd naar de herkomst van het uurwerk

1 like

Swiss made dus Zwitserland bij deze oudere horloges staat er soms nog informatie onder de wijzerplaat caliber mumner/fabrikant

Ja er is niets veel meer te zeggen.
Inderdaad een cylinder gang, ongeveer een eeuw oud.
De oude olie vertragerd de loop en dus heeft men de kompas naar vlugger gezet : Avance = Fast = vlugger / Retard (zeggen “retaar”) = slow = langzaam.
Een kast schroef mist.
Kast stijl is art-déco (jaren 1920-30).
Proficiat voor deze erfstuck :slight_smile:
:wink:
BD
Edit : weinig lagersteentjes; het zou beter die niet droog te veel te laten lopen om niet verder te versleten en beschadigen :wink:

3 likes

Ik heb ook een oud zak horloge (1908 ±) en viel mij inderdaad op dat er zo weinig lagersteentjes te bekennen zijn. Wanneer is het voor de meeste horloges gangbaar geworden om veel juwelen in het uurwerk te hebben?

2 likes

Het was geen kwestie van wanneer, maar van hoeveel het kostte.
Echte stenen waren heel duur, om te krijgen en moeilik te bewerken.
Vanaf 1902 heeft Verneuil syntetische rubis kunnen maken. Die waren beter dan echte en die werden meer gebruikt. Maar toch zo weinig mogelijk om de prijs laag te houden voor goedkope horloge.

2 likes

Dank!

2 likes

Dankjewel voor jouw toelichting! Zo ben ik wel weer iets wijzer over het erfstuk! Dank daarvoor! Is het nog de moeite waard om het horloge te voorzien van een servicebeurt? En zo, ja is dit een type uurwerk dat nog door veel horlogemakers geserviced wordt?

@koen heb jij nog aanvullingen op bovenstaande? Hoor graag van jou! Alvast dank!

Tis het horloge van jouw opa. Aan jou of je het een service beurt waard vind. Het kan zeker. Financieel levert het niet zoveel op… maar emotioneel ?

2 likes

Gaat ook zeker niet om de financiële waarde. Horloge gaat toch nooit weg. Vraag is alleen of het er echt veel beter op gaat worden en niet er allerlei niet originele onderdelen op komen.