Wie weet meer van dit voor WOII horloge?

Beste lezers,

Ik ben nieuw op dit forum. Ik heb onlangs dit horloge gekregen van mijn Opa en Oma. Ik zou hier graag meer over willen weten. Met de informatie van mijn Opa en Oma en mijn onderzoek op het internet heb ik niet kunnen bepalen wat dit voor horloge is. Weet iemand op het forum hier meer van? Alvast bedankt.

15 likes

Ik denk dat het uurwerk Landeron 48 is. Vooroorlogs is dus aannemelijk.

2 likes

Dag Willem, het is mi. een merkloze chronograaf met een vroeg Landeron uurwerk uit ik denk de jaren '40 van de vorige eeuw.
Merkloos omdat deze uurwerkjes indertijd vaak gebruikt werden door bv. juweliers om zelf op de markt te brengen. Men kocht dan kasten bij de ene fabrikant en uurwerkjes bij een ander, assembleerden ze zelf en zetten soms hun eigen naam op de wijzerplaat.
Ook kocht men wel uurwerkjes met plaat en wijzers onder de naam Chrono Suise, veel van deze chrono’s waren van 18 kt goud met een holle kast en flinterdun die ook wel poormens chronograven werden genoemd.

Hopelijk kun je hier iets mee anders wordt mijn verhaaltje wel aangevuld of gecorrigeerd waar ik misschien niet helemaal correct ben geweest…

3 likes

Erg leuk en mooie ’ chronographe suisse’.
In heel nette staat ook. Er zijn er enorm veel van, in allerlei merken. Het uurwerk is heel bekend, Landeron.
Zonder merknaam kom je niet zo veel tegen!
Welkom overigens, op dit forum! Er is een lijst met horlogemakers met kaartje. Beter daar kijken dan bij een doorsnee- juwelier voor een onderhoudsbeurt. Net als een auto: zonder verse olie niet teveel laten lopen!

2 likes

Landeron 47 trouwens, in de opwindknop hoort de derde drukknop te zitten.

3 likes

Misschien ff de geigercounter erbij houden :thinking:

1 like

Heel erg bedankt voor jullie reacties! Dit is allemaal nieuwe informatie voor mij.

Waarom? Zie jij enig lichtgevend materiaal?

4 likes

Dankjewel voor je reactie. Waar zou ik een dergelijk lijstje kunnen vinden?

2 likes

Je zou hier kunnen kijken.
Mooi horloge en alvast veel plezier ermee en natuurlijk van harte welkom.
@Willem6

2 likes

Nee, ik kan me niet voorstellen dat deze wijzerplaat met Radiumverf is gemaakt…
Dat zou me echt verbazen…

2 likes

Scherp!

De chrono is nu alleen te starten en te stoppen, maar niet te resetten…

Je zal dus een andere kroon op het horloge moeten zetten om hem volledig functioneel te maken (die bij is ook vervangen).

Wel leuk trouwens, dit 3 knops-systeem is maar een paar jaar geleverd.

3 likes

Dankjewel ik zal me er eens in gaan verdiepen.

1 like

Curieus, juist het ontbreken van die 3e knop in de kroon vormt voor zover ik weet het verschil tussen Landeron 47 en 48.
Zou je me a.u.b. de verdere uiterlijke verschillen willen uitleggen ?

Succes er mee, leuk zo’n kado :+1:t2: Gave bracelet trouwens !

1 like

Ze lijken erg op elkaar, de vroege versies herken je aan de inkeping in de chronograaf brug en een tandwiel dat de minuten teller aandrijft, dat heeft een schroefje ipv dat typische landeron 48 uitsteeksel.

https://www.google.com/amp/s/reference.grail-watch.com/movement/landeron-47/amp/

3 likes

Begrepen en gezien; dank voor je uitleg.
Ik zal proberen dit te onthouden :+1:

3 likes

Welkom, mooi horloge! Grappig trouwens dat je opa en oma beide met een hoofdletter schrijft, doet mijn dochter ook altijd! :wink:

1 like

Waar je het ook gemakkelijker aan kan zien is de “lip” aan de kant van de kroon, hier komt de pusher van de kroon tegenaan:

8 likes

De kroon die er nu in zit lijkt ook niet goed te werken. Ik kan het horloge opwinden maar niet de wijzers verzetten. Zou dit kunnen liggen aan een verkeerde kroon?