Wie weet meer ? zakhorloge

ik heb vandaag van mijn vader een zakhorloge gehad, en ik heb al wel gegoogled maar nog niet echt iets zinnigs kunnen vinden.
dus bij deze de vraag of iemand er meer info over heeft, er staat wel het 1 en ander in , waarschijnlijk is het in 1922 aan iemand gegeven ivm een 25 jarig jubileum.
de kast vind ik zelf erg mooi , dat gestreepte dmv zwart inleg
glas heb ik er wel bij, maar zit los.
foto’s zeggen meer:






ps: Pa & Ma bedankt (tu)

Leuk ding, vooral die inscriptie al maakt dat het voor veel mensen juist weer minder waardevol.
Dat zwarte ingelegde op de deksel noemt men niello. Op deze site http://www.enamellers.nl/ vond ik daarover dit:

[i]De redactie van EMAIL was op zoek naar iemand die iets wilde vertellen over de niëllo-techniek, omdat een van onze leden daar graag iets meer over wilde weten. Nu wil ik wel aan dit verzoek voldoen, maar in eerste instantie wil ik beginnen met een ernstige waarschuwing. Bij het werken volgens de niëllo-techniek komen uitzonderlijk giftige dampen vrij. In veel landen is het gebruik van deze techniek dan ook terecht verboden. Of dit ook in Nederland het geval is, weet ik niet. Indien het verbod niet voor ons land zou gelden, gebruik dan bij het werken met niello in ieder geval een goede afzuigkast, zodat u niet al te veel van de giftige dampen inademt. De niëllo-techniek wordt meestal uitgevoerd op zilver, waarin via de champlevé techniek verdiepte gedeelten zijn aangebracht. In deze verdiepingen wordt de niëllo aangebracht.

Niëllo
Er zijn meerdere recepten voor niëllo. Deze recepten geven verschillende kleuren, die kunnen variëren van een grijs-blauwe tint tot diep zwart. De meeste bekende methode (bovendien loodvrij) is die van Plinius, die leefde in de eerste eeuw van onze jaartelling. Hieronder zijn recept:

3 delen fijn zilver
1 deel rood koper
3 delen zwavel

Deze ingrediënten samensmelten in een aarden smeltkroesje met deksel. Deksel dichtsmeren met klei. Verhitten tot het deksel gaat rijzen. Giet het geheel na smelting over in een ijzeren gietvorm.
Voordat het is afgekoeld moet het dun worden uitgeklopt. Soms moet het tussentijds nog een beetje verwarmd worden, want als het afgekoeld is kan het niet meer worden uitgeklopt. Het geplette niëllo wordt met water overgoten, en daarna met een hamer zo fijn mogelijk verpulverd. Het poeder wordt in de verdiepingen van het zilver geplaatst. Het werkstuk wordt daarna verhit totdat de niëllo net gesmolten is. Het mag niet roodgloeiend worden. maar de juiste temperatuur is mij niet bekend.

N.B. de toevoeging van zwavel geeft het diep-zwarte zilversulfaat.

Ellen Goldman[/i]

Voor de rest kan ik je niet vertellen.

hoi Henrik,

bedankt voor je info, ik vond zelf de gravure ook een leuk extra , ik krijg hem helaas niet echt goed op de foto.
ik neem verder aan dat de dampen van de niello giftig zijn en het horloge verder geen kwaad meer kan.
ach , staat ook wel stoer “man gedood door giftig horloge” :smiley:

Typische inscriptie, lijkt mij dat deze Karel de Roeck dit horloge heeft gekregen van zijn Antwerpse vrienden
voor zijn 25 jarig jubileum bij de spoorwegen of als liefhebber van goede sigaren :slight_smile: ??

aan Karel De Roeck
1897 embleem “the smoking club” 1922
antwerpen
25 jarig jubileum
tooneel - speler liefhebber

bedankt seamaster, kon het zelf niet goed ontcijferen.
dat wiel met vleugels werd ook wel door de spoorwegen als logo gebruikt.
is er ook wat meer bekend over Karel de Roeck ??

Groet, André

“Smoking Club” kan natuurlijk ook duiden op stoomlocomotieven…