Wie weet meer?

hoi ik heb deze sinds kort , en nu vroeg ik me af of iemand wat meer info heeft over het horloge.
met google kwam ik niet echt ver.

glashütte spezimatic .

loopt prima op tijd , gangsreserve van +/- 30 uur ,

ik ben benieuwd

Als je meer over Glashütte horloges wilt weten, zoek dan even naar de Walter Lange video die hier pas is gepost.

die heb ik , maar er zijn meerdere glashütte’s en in de glashütte zitten meerdere bedrijven , ik vroeg me af omdat deze gewoon glashütte heet ook iets te maken heeft met glashütte original ?
of weer een totaal ander bedrijf is.

Heeft waarschijnlijk als uurwerk het GUB Kaliber 75, oftewel Kaliber 06-26. Automatisch ankerwerk met centrale seconde. Diameter van het uurwerk is 28 mm, hoogte 5,05 mm. Het heeft 26 stenen. Zijn hetzelfde als het Kaliber 74, maar dan met datum. In de periode tussen 1964 en 1980 werden 1.858.466 van deze uurwerken gemaakt.

Oh ja, GUB is het Oost Duitse staatsbedrijf dat alle Glashutter bedrijven had samengevoegd na het ontstaan van het ijzeren gordijn. Kwalitatief matig. Werd na de val van de muur Glashütte Original.
Maar het zijn leuke horloges!

bedankt voor de info , dus ik kan zeggen dat een glashütte heb zonder me te hoeven schamen… :smiley:

Na de oorlog was het plaatsje Glashütte zwaar beschadigd door bombardementen, na de wederopbouw onder de Russische bezetter, zijn alle firma’s in één staatsbedrijf ondergebracht GUB = Glashütter Uhren Betrieb (1951)
hier zijn gedurende 40 jaar miljoenen Glashütter GUB’s gemaakt ,na hun eerste uurwerk de 61 volgde in 1960 de eerste automaat de 67.1 = Spezimatic
Glashütte op zich is geen merk, net zoals Geneve, Le Locle of La Chaux de Fonds geen merken zijn.
Na de val van de muur, werd GUB ontbonden en volgde al snel de ““oude bedrijven “” weer ten tonele”” o.a. geholpen door de Zwitserse Horloge fabrikanten.
A. Lange & Söhne, Glashütte Original, maar ook Mühle, Nomos, en Union zijn gevestigd in Glashütte.
Mijn spezimatic is overigens qua nauwkeurigheid één van de beste horloges die ik bezit,



Groet, André

bedankt voor je info , je hebt zelf ook een zeer mooi exemplaar.

het is mijn eerste oudere horloge en eigenlijk verwachte ik er niet veel van , ik vond het een leuk model en ik dacht we merken het wel… en ik moet zeggen , het valt me helemaal niet tegen.