Wie weet welk merk horloge dit is?

Succes met het (laten) testen.
Laat ons nog wel, als je wat meer weet, je bevindingen weten. Ook voor andere verzamelaars kan het interessant zijn te weten dat een (inderdaad) 2nd tier merk als Olympic gouden horloges op de markt bracht in (gok ik) de jaren '60 en '70. Het gebeurde wel vaker en dan waren die gouden kastjes wel flinterdun en de lugs hol. Dus heel kwetsbaar.

Interessant is ook dat, als we hier spreken over een horloge van Frans fabrikaat er een discrepantie is met het goudgehalte. 585 gehalte (585 gram goud per kilo legering) is 14K goud. 750 gehalte is 18k. In Frankrijk is er een wetgeving die stelt dat alles beneden de 18k / 750 geen goud genoemd mag worden en dus ook geen keur krijgt. Ik weet alleen niet vanaf welk jaar die regeling geldt. Ik heb Franse vulpennen met 14K gemerkte nibs (penpunten) die volstrekt origineel zijn, maar die zijn allen van vóór de jaren '60. Het zou dus kunnen zijn dat dit gouden? horloge ouder is dan het lijkt. Het caliber nummer van het uurwerk in het horloge zou daar ook uitsluitsel over kunnen geven. Dus ook nog maar even open maken of, als je dat zelf niet durft, wil of kan, even naar de horlogemaker.

1 like

Ik ga op onderzoek uit Lexaf maar weet niet op welke termijn ik meer weet. Ik houd jullie op de hoogte!

2 likes