wie werkt er onder LED tl lampen? Graag jullie ervaringen.

gisteren een vintage Dazor werklamp opgepikt



Aan de mijne is nog wat werk/plezier :slight_smile:


Er werkt maar één van de 3 lichtarmaturen (waarschijnlijk de 60-70 jaar oude starters en of ballasten defect)
Ik wil de lamp herbedraden en vervangen door LED tl lampen (T8 / TL-D) (die hoeven geen starter of ballast)
Maar ik vroeg mij af of LED tl lampen evenveel en even goede lichtopbrengst hebben om onder te werken als de klassieke TL buislampen.
Heeft iemand van jullie LED tl lampen op zijn horlogewerkbank staan? Graag jullie advies - mag ook naar welk merk/type LED’s jullie hiervoor gebruiken

Wederom hartelijk dank, Filip

Ik heb led TL onder mijn werkbank niet de horloge werkbank en ben daar veel meer over te spreken dan een TL. Het is heel wat anders om te werken dan fijne werkzaamheden aan een horloge, maar als ik een inschatting mag maken verwacht ik dat ook voor deze taak het geschikter is dan een TL.

1 like

Heb deze overigens niet onder mijn werkbank maar er boven :stuck_out_tongue:

2 likes

Waar ik zelf op let bij (LED) verlichting is:
-Licht opbrengst
-Kleur temperatuur
-Vermogen
-CRI waarde (als het kan ook de Delta uV)

Wat je ook nou zou kunnen doen is modificeren met LED strips. Dan kan je bijvoorbeeld warm wit en koud wit licht maken ;-).

1 like

mijn bedoeling is de fittings te hergebruiken, dus zou er iets in de vorm van een buislamp in willen steken (dus 3 klassieke TL lampen of LED TL lampen). Wat zijn goede merken voor LED?

Merken die over het algemeen goede kwaliteit leveren zijn Philips en Osram.

2 likes

Hier een led tl aan de muur. Was een geïntegreerd gevalletje van de Praxis. Geeft in ieder geval flink licht. En voor lokaal bijlichten een flexibele led lamp (geen tl) op het bureau.

1 like

Ik heb in een vergelijkbare werklamp de 2 TL’s vervangen door speciaal daarvoor bestemde Osram led-lampen met bijbehorende “dummy” starters Daardoor hoef je niets aan de bedrading aan te passen.
De lichtobrengst is iets minder, maar het geflikker ook😃

1 like

Ik heb hier zo’n 25 tl-balken omgebouwd naar led. Meer licht vooral bij lage temperatuur en ze starten sneller.

1 like

In mijn werkplaats direct alle oude tl’s eruit gegooid ballasten en starters uit de armaturen (zou ik je wel adviseren scheelt weer onnodig stroom verbruik) en de goedkoopste LED tl’s erin die ik kon vinden (4 euro per stuk bij lamp direct destijds)

Top licht betere opbrengst meteen aan op volle sterkte bij inschakelen.
Kortom een no brainer.

2 likes

Wellicht een idee om de buitenste 2 lampen op 1 schakelaar te zetten, en de middelste op de andere schakelaar.
Zo kun je de zelf beslissen of je 1, 2 of alle 3 de lampen aan hebt naar gelang de hoeveelheid licht je nodig hebt.

2 likes

dat is een “tegendraads” idee van je :slight_smile: ) ik neem het mee
ik zou nog eens verder aan dit projectje moeten werken en een schema maken van de spaghetti aan draden
de logica van hoe deze oude lamp intern is aangesloten, ontgaat mij op dit moment :face_with_monocle:

Ik was in, ik meen 2016, op een nieuwe locatie van een bekende hoge school.
Daar was LED verlichting, en als iets snel heen en weer bewoog, was het net alsof er een stroboscoop op dat voorwerp scheen. Ook verschillende computerschermen gaven een heel vreemd effect.

Op de ijsbaan in Dordrecht hebben ze eerst een proef gedaan met verschillende soorten LED en met de Publieke Omroep erbij ivm een EK/WK Schort track.

Sommige lampen werken kennelijk niet goed met de camera’s.
Ik denk dan ook dat er erg grote verschillen zitten in de verschillende LED oplossingen.

Dus zo maar even een LED TL erin zetten, als je er intensief onder moet werken?
Ik weet het niet.

De evolutie van led verlichting is enorm, tuurlijk moet je er naar kijken, wat in 2016 en 2019 een probleem was hoeft geen probleem meer te zijn. Zowel op de zaak als in de werkplaats alles met kwalitatieve (geen aliexpress o.i.d.) tl en super tevreden.

Op de beveiligingscamera’s is geen flikkering te zien.

Ik volg cursus in Schoonhoven. De werkbanken daar zijn uitgerust met led. Werkt prima, geen last van flikkering oid. Ik weet niet of er led met verschillende frequentie verkrijgbaar is en of dat een verschil maakt.

Thuis werk ik met een simpel led bureaulampje en soms een loupelamp met TL. Werkt voor mij allebei wel goed.

Dat licht veel genuanceerder, laat het me even uiteenzetten.

Bepaalde camera’s werken niet goed met LED verlichting en dat heeft alles met het aantal beelden per seconde dat de camera neemt vs de aansturing van LED verlichting.
Als LED gedimd wordt door middel van een PWM signaal zal deze verlichting onzichtbaar voor het menselijke oog gaan knipperen en zo minder licht opbrengen (dimmen).
Bepaalde (lees oude/minder professionele ) camera’s zijn hier gevoellig voor en hebben geen Synchro Scan functie.
Nieuwere / professionele camera’s hebben deze functie wel aan boord en zullen het aantal beelden automatisch aanpassen op de frequentie van het PWM gedimde led licht.

De TL vervangers die ik noemde zijn niet dimbaar en zijn derhalve niet PWM aangestuurd en knipperen derhalve niet (of op een dermate hoge frequentie dat zelfs een camera het niet kan waarnemen dat wil ik even kwijt zijn) dit heeft alles te maken met de gebruikte voeding techniek van een lamp.

En let wel, als je de camera die je gebruikt netjes op de netfrequentie 50hz afstemt ben je vaak al 90 tot 95% van je problemen kwijt.

1 like

Zal ongetwijfeld zo zijn, ik heb er geen verstand van.
Weet alleen dat ze verschillende types hebben getest, en dat er slechts 1 type geplaatst kon worden.
Wellicht ook te maken met de hal en de sport? :man_shrugging: Neem aan dat ze bij de publieke omroep wel de beste camera’s hebben.
Was er zelf erg blij mee want in het begin werd ik er ook kribbig van, met de puck had je namelijk ook een stroboscoop effect. Met de huidige lampen gelukkig niet.

En idd de techniek gaat vooruit, dus het zal steeds beter gaan.
Maar dat je het alleen hebt bij gedimde LED, dat durf ik wel te betwijfelen.

Snap na deze opmerking de volgende reactie niet zo goed.

Maargoed, geloof dat ik mijn verhaal voldoende technisch heb onderbouwd dat iemand die er wel verstand van heeft of met een klein beetje technisch inzicht het wel snapt.

1 like

Ja ja, lezen wat je wil lezen.
Heel goed hoor.
Vooral gelijk hebben, toch?

Oh ja, dat LED in 2016 was op de HKU.
Je weet wel, dat gebouw waar ze les krijgen in die dingen die je noemt.

Zullen we zelf een haketakkertje ontwerpen en vervolgens testen?
Kijken wie het beste rendement, mooiste (geen) rimpel, en het goedkoopste uit is? Met dimmen, en zonder trafo, oké?

Sjongejongejongejonge, man man man.

Ik probeer de topicstarter op een nette manier duidelijk te maken dat je even moet kijken naar de kwaliteit van de LED (TL maat) lamp die je gaat gebruiken.

Probeer niks te zeggen over de term ballast, want “vroeger” heb ik op school en in de praktijk geleerd dat het een VSA is, al dan niet capacitief. Juist omdat ze het tegenwoordig overal kennelijk ballast noemen.

Ik doet er nog een link bij, naar een artikel waarin het zelfde wordt vermeld en die geven aan dat hun bron TU Eindhoven is.

Maar toch vooral doordrammen dat jij de kenner bent.
Ben toch blij dat jij zo technisch bent aangelegd :rofl:

1 like

Neuh ik snap alleen niet waarom je meermaals een stellige mening poneert als je tevens meermaals zegt dat je er geen verstand van hebt plus refereert naar een situatie uit 2016 die absoluut niets meer met de aktueel verkrijgbare producten te maken heeft.
That’s it.

Ik pretendeer al jaren niet meer de waarheid in pacht te hebben trouwens (dus ook nu niet) wijsheid komt immers met de jaren :slight_smile:
Maar in plaats van te zeggen:

Heb ik recent nog aardig wat uitzoek werk gedaan en vandaar ook mijn beargumentatie.